Kursplan för

Hållbar utveckling med brandingenjörsperspektiv
Sustainable Development from a Fire Protection Engineering Perspective

FMIA05, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)

Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2022-04-04

Allmänna uppgifter

Obligatorisk för: BI1
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna grundläggande kunskaper om begreppet hållbar utveckling, samt om de hållbarhetsproblem som är relevanta för brandteknik och räddningstjänstens arbete. Den ska ge strategisk kunskap för att kunna möta framtida miljökrav och hållbarhetsutmaningar.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Kursinnehåll

Brandingenjörer arbetar inom många områden med stor betydelse för miljö och hållbar utveckling. Det handlar både om miljöeffekter vid brand/brandbekämpning och hållbarhetsaspekter kopplade till förebyggande av olyckor samt värdering av hållbarhet (t ex genom klimatdeklaration) av brandskyddsåtgärder i byggnader under dimensionering. Ökade hållbarhetskrav i samhällets alla sektorer innebär utmaningar att minska miljöbelastningen inom räddningstjänstens område. Dessutom kräver lagen om skydd mot olyckor (2003:778) att räddningstjänsten ska värna om miljön.

Kursen omfattar föreläsningar och seminarier som behandlar väsentliga strategiska miljöproblem såsom klimatförändringar, luftkvalitet, resursfrågor och miljögifter. Begreppet hållbar utveckling belyses från naturvetenskapligt håll samt i samhälls- och företagsperspektiv. Vidare behandlas de viktigaste miljö- och hållbarhetsutmaningarna kopplade till brand- och räddningstjänstområdet, vilket bland annat inkluderar räddningstjänstens förebyggande arbete och insatsförmåga för hållbar olyckshantering.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Godkänd tentamen, godkända obligatoriska uppgifter och seminarier.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Delmoment
Kod: 0122. Benämning: Hållbar utveckling med brandingenjörsperspektiv.
Antal högskolepoäng: 4. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen. Delmomentet omfattar: Delmomentet utgörs av litteraturstudier, ett antal föreläsningar och seminarier.
Kod: 0222. Benämning: Inlämningsuppgift.
Antal högskolepoäng: 3,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkända inlämningsuppgifter och aktiv medverkan på seminarier. Delmomentet omfattar: Delmomentet utgörs av hemuppgifter som löses enskilt eller i grupp, med tillhörande seminarier.

Antagningsuppgifter

Förutsatta förkunskaper: Grundläggande kurser inhämtade under programmets första termin.
Begränsat antal platser: Nej

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Per Svenningsson, per.svenningsson@miljo.lth.se
Kursadministratör: Petra Malmquist, petra.malmquist@miljo.lth.se
Hemsida: http://www.miljo.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.