Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2022-04-07
Huvudområde: Industridesign.
Obligatorisk för: KID3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Ett övergripande syfte är att studenterna ska utvecklas när
det gäller att inkludera kommunikativa, kognitiva och etiska
perspektiv i sin egen designprocess och sina egna designval. Ett
annat övergripande syfte är att studenterna ska utvecklas när
det gäller att hantera sådana perspektiv i argumentation och
diskussion inom designområdet i stort. Ytterligare ett syfte är
att bidra till att studenterna breddar sin kommunikativa kompetens
till att inkludera kommunikation med tyngdpunkt på text.
Kunskapsområdet kursen rör sig inom är ”människor som
informationsvarelser i och med världen”, där särskild
tyngdvikt läggs på individuell och (sub)kulturell variation.
Kursen erbjuder rika möjligheter att diskutera förhållningssätt
till det man lär sig om mänsklig kognition, kommunikation, etik
och genus.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Fyra huvudteman bearbetas i kursen: i) människors informationshantering, ii) kommunikation, iii) etik och iv) genus. Kursen är uttalat övnings-och uppgiftsorienterad genom att den centreras kring gruppuppgifter och individuella uppgifter. Den ger stort utrymme för träning i att presentera och diskutera kurstemana i muntlig och skriftlig form. Den ger även studenterna möjligheter att diskutera sina egna pågående projektarbeten i relation till kursens teman om människans informationshantering, kommunikation, etik och genus.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Skriftliga inlämningsuppgifter - individuella samt i grupp; medverkan i litteraturseminarier, muntliga redovisningar, kamratgranskningsuppgifter och återkopplingslektioner.
För slutbetyg måste alla delar vara godkända.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Agneta Gulz, Agneta.Gulz@lucs.lu.se
Kursansvarig: Magnus Haake, Magnus.Haake@lucs.lu.se
Hemsida: http://www.lucs.lu.se
Övrig information: Obligatoriska moment: introduktionsföreläsning, seminarier, muntliga redovisningar, feedbackgenomgångar och samtliga bedömningsgrundande moment.