Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2022-04-07
Huvudområde: Teknik.
Obligatorisk för: R1
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursen syftar till att ge studenterna en grundläggande uppfattning om hur människans kognition fungerar och hur detta påverkar riskbedömningar och beslut. Kursen utgör på så sätt en viktig grund för att studenterna i senare kurser, samt i sin profession, ska kunna utforma produkter, processer och system, kopplat till risk, säkerhet och krishantering, på ett sätt som tar hänsyn till hur människans kognition fungerar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen presenterar några grundläggande aspekter av mänsklig
kognition så som perception, uppmärksamhet och minne. Detta
används för att introducera och förklara viktiga kognitiva
mekanismer bakom sannolikhetsbedömningar (exempelvis
"availability" och "representativeness"), hur vi minns dessa
(exempelvis "hindsight bias") och vad som kan påverka värderingar
("framing" och sjunkna kostnader). Vi kommer också kort att nämna
hur olika känslotillstånd och olika sorters situationer påverkar
våra bedömningar.
Ett mål med kursen är att göra studenterna uppmärksamma på de
stora skillnader som finns i hur individer uppfattar och förstår
exempelvis sannolikhetsvärderingar och riskbedömningar. Detta
görs genom både praktiska och teoretiska moment och vi berör
aspekter som numerositet, mentala modeller och möjlighet att
kalibrera bedömningar (dvs tillgänglighet till feedback). Vi
kommer vidare att diskutera den variabilitet som finns inte bara i
lekmäns utan också experters bedömningar och hur detta delvis
kan motverkas av strukturerade bedömningsmallar och ett nedbantat
bedömningsunderlag. Vi diskuterar för- och nackdelar med både
enkla och mer komplexa sätt att göra bedömningar och beslut.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Godkänd tentamen, godkända laborationer och godkänt grupparbete.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0122. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Godkänd tentamen. Delmomentet omfattar: Skriftlig enskild hemtentamen.
Kod: 0222. Benämning: Laborationer.
Antal högskolepoäng: 0,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkända laborationer
Kod: 0322. Benämning: Grupparbete.
Antal högskolepoäng: 1,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänt grupparbete
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Annika Wallin, annika.wallin@lucs.lu.se
Examinator: Annika Wallin, annika.wallin@lucs.lu.se
Hemsida: https://www.fil.lu.se/utbildning/utbildningsutbud/kog/