Kursplan för

Klinisk kemisk diagnostik
Clinical Chemical Diagnostics

EEMF10, 5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning BME
Beslutsdatum: 2022-04-07

Allmänna uppgifter

Huvudområde: Teknik.
Obligatorisk för: BME3
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska

Syfte

Kursen Klinisk Kemisk Diagnostik i modern sjukvård avser att ge studenten en inblick i hur biokemisk och molekylärbiologisk diagnostik utnyttjas i dagens sjukvård, såväl på sjukhuslaboratorier som vid vårdcentraler och på vårdavdelningar. De vanligaste klinisk kemiska analyserna liksom våra folksjukdomar, samt de mest använda latinska/grekiska begreppen som används i vardagssjukvård diskuteras diskuteras. Principerna för farmakologisk terapi belyses, liksom begreppen biobank och olika typer av ‘omics’. Kursen kommer också att ge förståelse för vikten av att använda biomarkörer i läkemedelsutvecklingsprocessen.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

 

 

 

Kursinnehåll

Kursen behandlar

• grundläggande kunskap om de vanligaste folksjukdomarna – tex hjärtkärlsjukdomar, tumörer och diabetes – prevalens, patofysiologi och betydelse; ex. hur vanligt är diabetes, varför får man diabetes, vilka är de vanligaste diabeteskomplikationerna?

• de vanligaste klinisk kemiska analyserna, indikationer, analysprincip och tolkning – t.ex. vad är CRP, hur man mäter CRP och vad ett högt analysresultat betyder.

• de vanligaste medicinska termerna – t.ex. infarkt, hypertoni, ruptur, anterior och distal.

• principerna för assisterad befruktning – patofysiologisk bakgrund till och klinisk handläggning av ofrivillig barnlöshet.

• principerna för patientnära diagnostik – Kvalitetsperspektiv inom diagnostiken. Definition, omfattning och för/nackdelar av patientnära laborerande. Roll i triage respektive diagnostik. Var och vem utför patientnära analyser, vilka analyser utförs. Framtidens utmaningar tekniskt och medicinskt.

• verkningsmekanismer för några vanliga läkemedelsgrupper – t.ex. mediciner för behandling av högt blodtryck, diabetes, infektioner, cancer och värk – hur fungerar en beta-blockerare, insulin, penicillin, cellgift och smärtstillande?

• översikten över de vanligaste missbrukarna, deras klassificering och de vanligaste metoderna för att detektera dem i biologiska prover.

• huvuddragen i och tillämpning av biobankslagen – vad är en biobank, vem kan ‘sätta in’ respektive’ ‘göra uttag’, vem äger provet?

• grunderna för tumörbiologi med direkt korrelation till patientcentrerad diagnostik och behandlingsalternativ, beslutsfattande inom onkologi

• principerna för masspektrometri och separationstekniker, t.ex. kromatografi, elektrofores och deras tillämpningar i kliniska labbmiljöer.

• olika ’omics’ – vad menas med genomics, transcriptomics och proteomics? Hur kan man utnyttja informationen i forskning och sjukvård? Varför skiljer sig olika individers genom, proteom osv?

• betydelsen av biomarkörer i läkemedelsutveckling och deras användning genom hela läkemedelsforskningen. Hur kan biomarkörer användas för att förbättra läkemedelsutvecklingen och ge tidigare förtroende för att accelerera eller avbryta substanser i klinisk utveckling?

• riktad proteomik med LC-SRM-teknologi för kvantifiering av proteinbiomarkörer som kompletterar antikroppsbaserade immunanalyser, och för- och nackdelar med varje teknologi kommer att diskuteras.

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Under kursen genomförs två obligatoriska projektarbeten i grupp som redovisas i muntliga presentationer. För godkänd kurs krävs aktivt deltagande i projektarbetena och i laborationerna, godkända laborationsrapporter samt godkänd skriftlig tentamen.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Antagningsuppgifter

Förutsatta förkunskaper: EITA01 Introduktion till medicin och teknik och KOKA20 Allmän och organisk kemi.
Begränsat antal platser: Nej

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Melinda Rezeli, melinda.rezeli@bme.lth.se
Examinator: György Marko-Varga, gyorgy.marko-varga@bme.lth.se