Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning I
Beslutsdatum: 2020-04-03
Huvudområde: Teknik.
Obligatorisk för: B3, K3
Valfri för: BI4, BME4, RH4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens syfte är att ge en allmän ekonomisk översikt, grundläggande kunskaper om ingenjörsetik samt förbereda ingenjören för etiska dilemman i sin framtida yrkesroll. Studenterna ska utgående från ett ekonomiskt perspektiv få förståelse för hur olika delsystem i företaget samverkar. Kursen avser att ge grundläggande förmåga att förstå och använda de ekonomiska, affärsmässiga och etiska begreppen. Även de grundläggande modellerna som används i dessa sammanhang ingår i kursen. Utgående från dessa baskunskaper ska studenterna göra bedömningar med hänsyn till den helhet företaget utgör. Speciellt betonas de baskunskaper i industriell ekonomi som kommer att vara nödvändiga i en civilingenjörs yrkesverksamhet.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Efter en allmän introduktion om företaget som studieobjekt
introduceras ett antal ekonomiska och etiska grundbegrepp och
modeller. Först belyses områdena affärsidé, strategi,
organisation och marknadsföring. Därefter beskrivs kostnads- och
intäktsanalysens grundbegrepp följt av resultatplaneringsmodeller
som beskriver hur dessa grundläggande ekonomiska begrepp påverkas
av volymen. Produktkalkylering behandlas ingående. Både
självkostnadskalkyler och bidragskalkyler beskrivs med syftet att
studenterna ska kunna tillämpa modellerna och förstå deras
starka och svaga sidor.
När man ska inhämta data till olika kalkyler och modeller
behöver man ha översiktlig förståelse för hur den ekonomiska
informationen lagras i ett företag. Denna kunskap förmedlas genom
att bokföringslagens innehåll översiktligt beskrivs, med bland
annat övningar där studenterna praktiskt får pröva på att
tillämpa löpande redovisning och göra bokslut. Tonvikten ligger
på extern redovisning. En översiktlig genomgång av basplanen
ingår i kursen. Även innehållet i årsredovisningslagen beskrivs
översiktligt. Fokus ligger här mer på förståelse av
företagets årsredovisning och att kunna genomföra en
räkenskapsanalys. Dessa grundläggande färdigheter inom
affärsredovisning erbjuds studenterna att tillämpa på en
laboration där man i grupper om två får möjlighet att simulera
affärshändelser i ett aktiebolag. Varje affärshändelse
bokförs, och under spelets gång görs ett antal bokslut samt
uppföljning av hur det går för företaget med hjälp av
nyckeltal.
Genom hela kursen gäller att de baskunskaper i industriell ekonomi
som kommer att vara nödvändiga i en civilingenjörs
yrkesverksamhet speciellt betonas. Det märks extra tydligt då
investeringsbedömning behandlas. Här beskrivs de grundläggande
statiska modellerna för investeringsbedömning ingående då det
är viktigt att en civilingenjör kan ta fram riktiga
lönsamhetsbedömningar som beslutsunderlag vid
investeringssituationer. Om detta investeringsunderlag ska vara
komplett för ett tillverkande företag krävs ofta att
kapitalbehovsberäkningar görs. Detaljanalys för att bestämma
behovet av kapital behandlas ingående i kursen. Hur man kan
finansiera ett företags verksamhet beskrivs därefter
översiktligt.
Avslutningsvis behandlas etiska frågeställningar, förknippade
med affärsmässiga beslut i tekniska och organisatoriska
sammanhang. De olika verktyg, metoder och modeller som tas upp i
kursen, baseras på antaganden och värderingar vars konsekvenser
inte alltid är uppenbara. Kursen identifierar och analyserar
sådana komplexa situationer som ingenjören ställs inför och
där lojalitetskonflikter synliggörs, t.ex. mellan ingenjörens
etik, uppdragsgivaren och samhällets olika normer och regleringar.
Detta genomförs och examineras vid en förberedd, casebaserad
gruppövning,
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Godkänt praktikfall, skriftlig examination och godkänt resultat på etikmomentet. Den skriftliga examinationen består av 60 poäng varav 5 poäng kommer från godkänt praktikfall. För godkänt resultat krävs 30 poäng. Slutbetyg för kursen baseras på den skriftliga examinationen. Etikmomentet examineras med G/U.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0118. Benämning: Industriell ekonomi, allmän kurs.
Antal högskolepoäng: 6. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: 30 p av 60 p Delmomentet omfattar: Godkänd tentamen
Kod: 0218. Benämning: Praktikfall.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Förberedd inlämningsuppgift och aktivt medverkan vid casediskussionen
Kod: 0318. Benämning: Ingenjörsetik.
Antal högskolepoäng: 1,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Förbered inlämningsuppgift och aktivt medverkan vid case diskussion Delmomentet omfattar: Casebaserad examination
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MIO012, MIO080, MIOA01, MIOA12
Kursansvarig: Johan Marklund, johan.marklund@iml.lth.se
Hemsida: http://www.pm.lth.se
Övrig information: Endast en av kurserna MIOA12, MIOA15, MIO012 eller MIOA01 får ingå i examen.