Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2020-03-30
Huvudområde: Teknik.
Valfri för: C4-sec, D4-se, D4-ns, E4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen syftar till att ge studenten insikt i hur man konstruerar nya mjuk- och hårdvarusystem med hänsyn till säkerhetsbehov och risker gällande hackerattacker. Kursen ämnar ge förståelse för hela processen från krav till designval och analys av ett säkerhetskritiskt datorsystem.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
tillämpa sina kunskaper i ett projekt där vederbörande individuellt och i grupp ska kunna visa på att man inhämtat ytterligare kunskap och insikter för att slutföra projektet. Kvalitén i motiveringen för lösningar och reflektion över alternativ kommer att bedömas både i projektuppgift, hemuppgifter och vid sluttentamen.
Inledning: Datorsystem blir allt mer komplexa och
inbegriper allt fler funktioner för vardagen, samhället och våra
infrastrukturer. Samtidigt innebär detta en ökad sårbarhet i
fråga om känslighet för attacker. En viktig del i att minska
denna sårbarhet är kunskap om och färdighet i ingenjörsmässiga
metoder för att göra system mindre sårbara och robusta mot
hackerattacker och cyberhot. Kursen fokuserar på olika
nyckelmetoder för att konstruera säkra system och att kunna
tillämpa metoderna på konkreta användarfall.
Kursen är indelad i tre huvudblock:
Säkerhetskonstruktionsmetoder och verktyg
Säkerhets- och prestandautvärdering av system
Projekt
Vid kursstart överlämnas en projektförslagslista. Varje projekt
syftar till att ta fram en säkerhetskonstruktion för ett givet
önskat datorsystem. Varje projektgrupp bestående av 2-4 personer
väljer ett av de listade projekten och genomför en fullständig
säkerhetskonstruktion för det valda systemet inklusive en
protokollimplementation. Varje projektgrupp genomför även en
säkerhetsanalys av ett annat projekts systemkonstruktion.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: För slutbetyg krävs godkänd projektuppgift (2hp). För godkänd kurs krävs även godkända hemuppgifter samt godkänd skriftlig tentamen. Slutbetyget avgörs genom en sammanvägning av resultatet på tentamen (3,5hp) och hemuppgifterna (2hp).
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0119. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 2. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Projektrapport plus presentation.
Kod: 0219. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 3,5. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Tentamen som ger betyget U, 3,4 eller 5.
Kod: 0319. Benämning: Hemtentamen.
Antal högskolepoäng: 2. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Två hemuppgifter som ges betyget U, 3, 4, eller 5
Förutsatta förkunskaper: EITF05 Webbsäkerhet
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Christian Gehrmann, christian.gehrmann@eit.lth.se
Övrig information: Denna kurs syftar till att ge studenten färdigheter för att kunna konstruera och analysera dator- och kommunikationssystem ur ett säkerhetsperspektiv