Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning BME
Beslutsdatum: 2020-03-24
Huvudområde: Teknik.
Obligatorisk för: BME1
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens syftar till att introducera viktiga områden, begrepp och metoder inom medicinsk teknik såväl som att skapa förståelse för de möjligheter och utmaningar som är förknippade med mätning, analys och påverkan av fenomen i människokroppen.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
känna till människokroppens olika organsystem och hur de fungerar ihop
ha grundläggande kunskaper inom biomekanik, biomaterial, bioinstrumentering, biomedicinska sensorer och signaler, bioinformatik och medicinsk bildgivning
känna till grundläggande principer för hur olika kroppsfenomen kan mätas och analyseras genom insikter om kroppens såväl mekaniska som elektriska egenskaper.
känna till vilka krav som ställs på system för diagnostik och behandling i sjukvården.
känna till grundläggande principer för moral och etik och patientsäkerhet inom medicinområdet och hur detta påverkar framtagning av medicinsk teknik
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
kunna analysera medicintekniska system och se deras begränsningar och möjligheter.
kunna bryta ned medicintekniska problem i mindre delproblem
kunna göra grundläggande analys av mekaniska och elektriska frågeställningar relaterade till kroppen
kunna applicera sina kunskaper inom biomekanik, biomaterial, bioinstrumentering, biomedicinska sensorer och signaler, bioinformatik och medicinsk bildgivning för att beskriva hur olika medicintekniska lösningar fungerar.
grovt kunna bedöma rimligheten i medicintekniska lösningar utifrån moral och etik perspektivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
kunna tolka och diskutera information från medicinsk litteratur
kunna kommunicera med sjukvårdspersonal om tekniska system
kunna diskutera etik, moral och patientsäkerhet
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Tre skriftliga prov på vardera 3 hp. Projekt (2 hp). Närvaro på seminarier (1 hp) krävs, liksom deltagande i laborationer.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0112. Benämning: Skriftligt prov 1.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Se prestationsbedömningen för hela kursen.
Kod: 0212. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 2. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Projektet redovisas i form av en rapport och en posterredovisning. Efter kamratgranskning och lärargranskning blir man godkänd.
Delmomentet omfattar: Projekt kring en medicinteknisk applikation med tema hållbar utveckling.
Kod: 0312. Benämning: Seminarier.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Om man deltar och lämnar in dagbok på samtliga seminarier blir man godkänd. Delmomentet omfattar: Aktivt deltagande i 6 stycken diskussionsseminarier. Dagbok om ca 1 sida ska lämnas in efter varje seminarie.
Kod: 0412. Benämning: Laborationer.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänt efter deltagande i samtliga 4 laborationer. Delmomentet omfattar: 4 laborationer ska genomföras.
Kod: 0512. Benämning: Skriftligt prov 2.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Se prestationsbedömningen för hela kursen.
Kod: 0612. Benämning: Skriftligt prov 3.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Se prestationsbedömningen för hela kursen.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Magnus Cinthio, Magnus.Cinthio@bme.lth.se
Kursansvarig: Martin Stridh, Martin.Stridh@bme.lth.se
Kursansvarig: Ingrid Svensson, Ingrid.Svensson@bme.lth.se
Hemsida: http://bme.lth.se/course-pages/introduktion-till-medicin-och-teknik/introduktion-till-medicin-och-teknik/