Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2020-03-26
Huvudområde: Arkitektur.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens syfte är att ge en överblick över bostadens och vardagsbebyggelsens historia och en medvetenhet om teorier kring tolkning, användning, byggande, bevarande och förnyelse av bostäder och vardagsmiljöer. Syftet är att ge studenterna en historisk medvetenhet och en referensram inom arkitektur- och byggteknikhistorien, användbar såväl vid deras gestaltande verksamhet som i diskussioner och kulturella kontakter med omvärlden. Som en i en rad av kurser ska kursen också öka deltagarnas förmåga till kritisk reflexion om arkitekturfrågor, för att även möjliggöra ett analytiskt förhållningssätt till arkitektprofessionen. Studenterna skall också öva sin förmåga att på ett självständigt sätt uttrycka arkitekturteoretiska och arkitekturhistoriska resonemang i ord. Samtidigt ska kursen genom exempel presenterade i gästföreläsningar förmedla den samtida arkitekturens och arkitektprofessionens arbetsfält och utmaningar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen presenterar bostadens och vardagsbebyggelsens historia och samtidsfrågor genom objekt, miljöer och teorier sedda i förhållande till samhälleliga, teknologiska och kulturella förutsättningar. Inom kursen introduceras också samtidsarkitektur i en rad föreläsningar och övningar. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och skrivuppgifter. Träningen av reflexionsförmågan sker främst genom att deltagarna tränas i att läsa, skriva och tala om arkitektur på ett teoretiskt medvetet och konstruktivt sätt.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: För betyget godkänt krävs godkända övningar, seminarier och skrivuppgifter, ett aktivt deltagande på övningar och seminarier, samt 80% närvaro på föreläsningar.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Fredrik Torisson, Fredrik.Torisson@arkitektur.lth.se