Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning V
Beslutsdatum: 2020-03-23
Huvudområde: Energi- och miljöeffektiva byggnader.
Obligatorisk för: MEMB1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Denna kurs syftar till att undersöka innovativ dagsljusanvändning och ventilationskoncept och konkret tillämpa och prova integrationen av dessa principer i projekt med fallstudier. Kursen kommer även att utforska dagsljus- och ventilationstekniska systems möjligheter och begränsningar som ett styrmedel för utveckling av tekniska och arkitektoniska lösningar. Studenterna kommer att studera potentialen i reducering av energibehov och CO2-utsläpp i ett fallstudieprojekt och få praktiska kunskaper i användandet av professionella beräkningsverktyg (dator, hand- och överslagsmässiga beräkningar) för dagsljus och ventilationsberäkningar (erhållna i de teoretiska kurserna). Slutligen kommer de att få omfattande kunskap kring energibalanser med ett holistiskt angreppssätt som inkluderar inneklimat, luftkvalitet, dagsljus, belysning, termisk komfort, värme-, kyl-, ventilationssystem tillsammans med hållbarhet, byggnadsteknik, byggnadsfysik och installationsteknik med fokus på kontorsbyggnader.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Medan det inom bostadssektorn har skett en minskning av
energianvändningen under de senaste decennierna fortsätter
energianvändningen i kontorsbyggnader att stiga i de flesta
industrialiserade länder på grund av en ökad användning av
eldriven kontorsutrustning (datorer, kopiatorer etc.) och även på
grund av en internationell arkitektonisk trend med stora
glasfasader. I Sverige har uppvärmningsbehovet i kontorsbyggnader
minskat kontinuerligt på grund av hårdare byggregler. Denna
ökade isolering av klimatskalet har emellertid skett parallellt
med ökade elbehov för den tekniska driften och
kontorsutrustningen. Lågenergidesign innebär dock inte bara att
tillämpa en eller flera tekniker var för sig. Det är snarare en
integrerad process som innefattar att beakta helheten och hela
byggnadens utformning och kräver samstämmiga åtgärder från
alla i projektet genom hela projekteringsfasen. Denna helhetsansats
är värd sin tid och ansträngning, eftersom den kan spara 30%
eller mer av energikostnaderna över tid jämfört med
konventionell byggnadsdesign.
Kursen är en praktisk kurs som fokuserar på utformning av
kontorsbyggnader, där fördjupade studier av principer och
strategier för dagsljusutnyttjande och olika ventilationskoncept
kommer att genomföras tillsammans med redan utlärda begrepp inom
termisk utformning (värme, fukt och solskydd). Projektet kommer
att fokusera på utformning av en ny kontorsbyggnad. Denna
praktiska kurs kommer att stödjas av de två teoretiska kurserna
"AEBF15: Dagsljus och belysning i byggnader" och "ABKF10:
Ventilation och luftkvalitet i byggnader". De teoretiska kurserna
kommer att utgöra en vetenskaplig och teknisk bas som tillsammans
med verktyg (datorprogram, handberäkningar) kommer att användas
för att bedöma utformningsförslagen som tas fram i denna kurs.
Föreläsningar kring verktyg och metoder eller andra områden som
bedöms nödvändiga under processen kan emellertid infogas.
Studenterna ska i grupper utforma en kontorsbyggnad och beakta
energieffektivitet, hållbarhet, inneklimat och luftkvalitet.
Innehållet kommer att inkludera kvalitativa och kvantitativa
metoder för att uppnå hållbara resultat. Kunskap från tidigare
kurser kommer att tillämpas tillsammans med kompletterande
föreläsningar inom relevanta områden. En omfattande rapport ska
lämnas in i slutet av kursen. Resultaten ska presenteras muntligt
och bli kritiskt granskade av andra studenter.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Aktivt deltagande och närvaro vid föreläsningar, övningar, grupparbeten och presentationer m.m. är obligatoriskt. Slutbetyg baseras till 70% på en skriftlig rapport och till 20% på muntlig redovisning och till 10% på opposition på annans arbete.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Marie-Claude Dubois, marie-claude.dubois@ebd.lth.se
Kursansvarig: Saqib Javed, saqib.javed@hvac.lth.se
Hemsida: http:// www.ebd.lth.se/master