Kursplan för kalenderåret 2006
HÖGSKOLEPEDAGOGIK OCH STUDENTENS LÄRANDEVVB015
Teaching and Learning in Higher Education

Antal poäng: 2. Betygskala: UG. Valfri för: V3. Kursansvarig: Ebrahim Parhamifar, Vägbyggnad. Förkunskapskrav: För lärare - verksam inom V-programmet. För studenter - antagen till V-programmet. Prestationsbedömning: Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete och minst 80% närvaro vid schemalagda undervisningsmoment. Övrigt: Antal kursplatser (max/min): 10/5 för lärare och 20/10 för studenter. Kursen vänder sig huvudsakligen till studenter i V3. Urval av studenter sker efter antal högskolepoäng närmast 100 poäng. Urval av lärare sker genom beslut av utbildningsnämnd V. Hemsida: http://www.tft.lth.se.

Mål
Kursens mål tar utgångspunkt i ett lärandeperspektiv, specifikt V-studentens lärande, och avser att skapa ökad medvetenhet och kunskap om högskolepedagogik och lärande för såväl lärare som studenter. Efter genomgång av kursen skall läraren kunna tillämpa kursinnehållet i sin undervisning då de finner det lämpligt och studenterna i sin lärandeprocess

Kunskapsmål
Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren

Färdighetsmål
Med utgångspunkt i nämnda kunskapsmål skall kursdeltagarna kunna analysera eller utveckla något aktuellt undervisningsmoment inom V-programmet utifrån ett undervisnings- och lärandeperspektiv. Ett utbildningsmoment kan t.ex. utgöras av ett delmoment inom en kurs, en kurs eller ett kursblock.

Attitydmål
Öka kursdeltagarens pedagogiska medvetenhet och utveckla sitt personliga förhållningssätt till undervisning och lärande.

Innehåll
Kursen genomförs i form av seminarium under vilka teoretiska genomgångar blandas med praktiska övningar och reflektioner. Under den inledande delen av kursen läggs tyngdpunkten på pedagogik och lärande på ett teoretiskt plan, vilket efterhand växlar över i mer konkreta frågeställningar med förankring i V-programmets utbildning. Den senare, praktiskt orienterade delen, fångas upp i en projektuppgift som utförs i grupper av lärare och studenter och redovisas skriftligt och muntligt vid kursens avslutning.

Kursen innehåller även ett öppet seminarium som tar upp och behandlar, för V-utbildningen, relevanta pedagogiska frågeställningar. Detta seminarium är öppet för lärare och studenter utanför kursen och syftar dels till att skapa en pedagogisk diskussion och dels att skapa uppmärksamhet omkring kursen.

Litteratur
H. Egidius "Pedagogik för 2000-talet"
J. Biggs "Teaching for quality in higher education"
Utdelat kursmaterial