Kursplan för kalenderåret 2006
TEORETISK EVOLUTIONSBIOLOGITEK275
Theoretical Evolutionary Biology

Antal poäng: 5. Betygskala: TH. Valfri för: Pi4. Kursansvarig: Jörgen Ripa, jorgen.ripa@teorekol.lu.se, ekologiska instutitionen. Rekommenderade förkunskaper: TEK290, Biologisk översiktskurs. Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen, obligatoriska inlämningsuppgifter samt eget modelleringsarbete. Övrigt: Kursen kan inte tillgodoräknas i en examen tillsammans med BIO786, Teoretisk ekologi 10p och/eller BIO793, Populations- och samhällsdynamik 10p. Kursen är identisk med CBI406, naturvetenskaplig fakultet, Lunds universitet. Hemsida: http://www.biol.lu.se.

Mål
Att ge studenten en djupare förståelse för den evolutionära processen och dess följder för levande organismer, dvs varför vissa egenskaper eller beteenden evolverar men inte andra. Dessutom ges studenten färdigheter i egen modellering och analys av evolutionära frågeställningar. Dessa mål nås genom härledning och analys av de mest centrala evolutionära förklaringsmodellerna samt eget modelleringsarbete.

Innehåll
Grunderna för den evolutionära processen: grundläggande populationsgenetik, selektionsteori och spelteori. Vad är egentligen fitness och vad spelar det för roll? Vi diskuterar evolutionen som en optimerande process, både i naturen och i datorbaserade genetiska algoritmer. Optimering genomsyrar avsnitt om beteendeekologi: optimal migration, optimal hamstring, optimal livshistoria. När ska en individ satsa på överlevnad i stället för fortplanting? Vad är optimalt beteende i en variabel, oförutsägbar miljö? Andra evolutionära teman som tas upp är sexuell selektion och artbildning. Slutligen studeras system med samtidig täthetsberoende populationsdynamik och evolution. Hur evolverar en art som konkurrerar med andra? Hur evolverar hela födovävar? Kan inomartskonkurrens generera artbildning?

Litteratur
Kompendier som delas ut under kursen