Kursplan för kalenderåret 2004
MARKNADSFÖRING OCH EKONOMIMIO670
Marketing and Economy

Antal poäng: 6. Betygskala: TH. Obligatorisk för: IMM3. Kursansvarig: Ingela Elofsson, Ingela.Elofsson@iml.lth.se, Produktionsekonomi. Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen på båda delarna. Godkända praktikfall. Som slutbetyg erhålls medelvärdet av delbetygen. Poängsatta delmoment: 2. Hemsida: http://www.iml.lth.se/pm/.

Mål
Industriell ekonomi ger en orientering om företagets ekonomistyrning samt förmåga att identifiera, beskriva och lösa ekonomiska problem. Marknadsföring ger fördjupad kunskap i marknadsföring. Teoretiska och praktiska föreställningsramar, begrepp, metoder och tekniker diskuteras och praktiseras. Slutmålet är att skapa en god bas i ämnet för att komplettera och utveckla multimediaingenjörens övriga kompetensområden.

Innehåll
I del Industriell ekonomi ingår följande moment:

Del Marknadsföring innehåller marknadsföringens ”olika skolor” – en helhetsbild, industriell- och konsumentmarknadsföring, målgruppen och analys av ”de 6 O:na”, marknadsföringsprocessen, affären och värdeskapande processen: marknadsföringens utgångspunkt, nyckeltermer och redskap, marknadsplanering, marknadsfunktionens organisation samt industriell marknadsföring.

Litteratur
Olsson, J & Skärvad, PH: Företagsekonomi 99, Liber 2000, ISBN 91-47-0432-X.
Möller, J: Övningar i industriell ekonomi, Liber 2000, ISBN 91-47-06050-6.
Asplund: Kurskompendium LTH/HBG 99.
Kotler, P & Armstromg, G: Marketing, An introduction, Prentice-Hall 2002.

Poängsatta delmoment

Kod: 0199. Benämning: Industriell ekonomi.
Antal poäng: 3. Betygskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen och godkända praktikfall. Delmomentet omfattar: Industriell ekonomi, se ovan.

Kod: 0299. Benämning: Marknadsföring.
Antal poäng: 3. Betygskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen och godkända praktikfall. Delmomentet omfattar: Marknadsföring, se ovan.