Kursplan för kalenderåret 2004
AFFÄRSMARKNADSFÖRINGMIO150
Business Marketing

Antal poäng: 4. Betygskala: TH. Obligatorisk för: I4MF. Valfri för: I3IE, INEK4. Kursansvarig: Ola Alexanderson, Ola.Alexanderson@iml.lth.se, Produktionsekonomi. Förkunskapskrav: MIO080 Industriell ekonomi AK. Prestationsbedömning: Slutbetyget är en viktning av tentamen (60 %) och praktikfallsbetyget (40 %). Obligatoriska moment: lektionspraktikfall. Hemsida: http://www.iml.lth.se/pm/Education.

Mål
Kursen ger fördjupad kunskap i industriell-, konsument- och internmarknadsföring. Slutmålet är att skapa en god bas i ämnet för att komplettera och utveckla ingenjörers övriga kompetensområden.

Innehåll
Kursen innehåller marknadsföringens ”olika skolor” – en helhetsbild, industriell- och konsumentmarknadsföring, målgruppen och analys av ”de 6 O:na”, marknadsföringsprocessen, affären och värdeskapandeprocessen: marknadsföringens utgångspunkt, nyckeltermer och redskap, marknadsplanering, marknadsfunktionens organisation.

Litteratur
Kurskompendium
Armstrong, G & Kotler, P: Marketing, an introduction, Prentice Hall 2002 ISBN 0-13-035133-4.