Kursplan för kalenderåret 2004
FÖRDJUPNING 5: LABORATORIUM FÖR RUMS- OCH ARKITEKTURGESTALTNINGAFO270
Extension 5: The Laboratory for Spatial- and Architectural Design

Antal poäng: 16. Betygskala: UG. Valfri för: A4. Kursansvarig: Professor Abelardo Gonzalez, Formlära. Prestationsbedömning: Godkända projekt- och övningsuppgifter samt 80 % närvaro, och aktivt deltagande i övningar, seminarier, föreläsningar och studieresor.

Mål
Bakgrund
Målet är att omdefiniera naturliga och artificiella landskap, med utgångspunkt från staden Malmö som en integrerad del i Øresundsregionen; mellan arkitektur, interiöra rum, urbana zoner och infrastruktur.

Fördjupningsområdet Laboratorium för Rums- och Arkitekturgestaltning är en utveckling av den projektundervisning som genomförts på Formlära sedan slutet av 1980-talet. Fördjupning 5 skall erbjuda en mer komplex sammansättning av arkitektoniska problem och en ständig dialog skall föras med pågående forskning och med näringslivet. På detta sätt formuleras en heltäckande undervisning där fokus sätts på det arkitektoniska rummet som företeelse – en arkitektur som har en förankring i form, funktion och konstruktion. Studenterna skall få möjlighet till en undervisning inom arkitekturens olika beståndsdelar, där stadsrummet ges samma prioritet som husgestaltning och bebyggelse- och stadsutveckling, och där studenterna kan formulera sin egen ämnessammansättning för en bibehållen bredd inom yrket på arbetsmarknaden.

Fördjupning 5 syftar till att skapa en internationellt gångbar och attraktiv mastersutbildning. Kursen skall attrahera och premiera utbytesverksamhet med utländska skolor. Detta underlättas av den internationella sammansättningen av lärare, samt av att engelska är gällande språk i undervisningens samtliga moment.

Kunskaper och färdigheter
Arkitektur är förankrat i form, funktion och konstruktion. Analys, definition och metod kompletterar och skapar ökad förståelse av arkitekturens olika områden. Huvudsaklig målsättning för Fördjupning 5 är att formulera en designprocess som tar sitt ursprung i en icke-arkitektonisk analogi, för att på detta sätt uppdatera arkitekturens relationer till form, funktion, konstruktion, material samt sociala aspekter, arkitektoniska principer och stadsrummet.

Kursen syftar till att utveckla det gestaltande arbetet, och samtidigt genom analytiska gestaltningsprocesser och teoribildning skapa utgångspunkter för en ökad insikt om det urbana rummets sammansättning, Det urbana rummet behandlas ur ett holistiskt perspektiv – från definitionen av interiörer till förståelsen för stadens huvudsakliga element, och dess samverkan i olika skalor.

Innehåll
Genom en allmän betraktelse av urbana livsformer, definieras fem områden av gestaltande verksamhet som behandlas i kursen:

1. Möjligheten att utveckla förutsättningarna för urbanitet, där det urbana rummet behandlas ur ett holistiskt perspektiv. Det urbana rummet definieras genom dess uppbyggnad av olika skalor, olika offentlighetsgrad, historiska förutsättningar, lokal och global kommunikation, samverkan mellan rörelser och cirkulation samt infrastruktur och sociala förutsättningar.

2. Transformation av designtypologier – möbler, interiörer, byggnader, infrastruktur och kommunikation, offentliga rum, kulturella och akademiska institutioner, hälso- och sjukvård samt miljöer för boende, tillverkning, service, anställning och kommers.

3. Att förstå betydelsen av en processinriktad rumsgestaltning, med integration mellan rumslig design, teknologi, byggnadsteknik, ekologi, material samt metodiker inom samordning, konstruktion, ekologiska system, tillverkningsprocesser, industrialisering, energi- och naturtillgångar samt naturresurshushållning.

4. Att uppmärksamma metodologier och teorier inom design, process - strukturer, visuell kommunikation, digitala studier, metoder och tekniker för rumslig simulering.

5. Kritiskt analysera och undersöka teorier, historia, metodologier, arkitekturkritik, sociala sammansättningar samt kulturella förutsättningar och integration.

Undervisningen bygger huvudsakligen på ”workshops”, och gestaltningsövningar, som syftar till att utveckla verktyg för rumslig och arkitektonisk formgivning i ett brett skalregister – från fullskaleexperiment i olika material, till experimentella övningar, och analyser i urban eller regional skala.

Kursen genomförs tillsammans med miljöpsykologi och i dialog med Stadsbyggnadskontoret i Malmö och Malmö Hamn AB, för konkret förankring i kommun och näringsliv.

Kursen avslutas med en utställning där syftet är att möjliggöra för en bredare publik att ta del av studentarbeten, att knyta utbildningsverksamheten närmare en offentlig debatt samt att integrera utställningsbyggande med kursverksamheten.

Litteratur
Augé, Marc. Non-Places: Introduction to an anthropology of supermodernity, London, 1995
Bell, Michael/Leong, Sze Tsung. Slow Space, New York, 1998
Benjamin, Walter. The Arcades Project, Cambridge, 2002
Betsky, Aaron. Architecture Must Burn: a manifesto for an architecture beyond building, London, 2000
Cullen, Gordon. Townscape, Oxford, 1994
Letringer, Sylvere/Cavaliere, Michael/Virilio, Paul. Politics of the very worst, New York, 1998
Lidne, Annika. CoMa, Malmö, 1996
Thafvelin, Harald. Arkitektursimulering, Lund, 1984
Thafvelin, Harald. Gestaltperspektiv och hus, Lund, 1982
Vidler, Anthony. Warped Space: Art, Architecture and Anxiety in Modern Culture, Cambridge, 2002
Virilio, Paul. Försvinnandets estetik, Göteborg, 1996.