Kursplan för
Riskanalys inom säkerhetsområdet
Risk Assessment in the Safety Area
VRSN25, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2017/18
Beslutad av: Programledning BI/RH
Beslutsdatum: 2017-04-03
Allmänna uppgifter
Obligatorisk för: BI3, RH4-rh
Valfri för: Pi4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall tillgodogöra sig metoder
och verktyg för genomförande av riskanalys och riskvärdering som
kan användas som beslutsunderlag i frågor som rör riskhantering
inom området Säkerhet. Vidare syftar kursen till att utgöra en
bas för fortsatta studier inom riskhanteringsområdet.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna beskriva vanligt förkommande olycksmodeller inom
området säkerhet och vilka antaganden de vilar på
- Kunna beskriva grundläggande principer för riskanalys inom
säkerhet
- Kunna beskriva grundläggande principer för
processäkerhet
- Kunna beskriva både kvalitativa och kvantitativa
riskanalysmetoder för system relaterade till säkerhet
- Ha kännedom om legala och juridiska aspekter som berör
området säkerhet
- Ha kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
avseende riskanalys och riskvärdering med koppling till
säkerhet.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna identifiera risker inom system relaterade till
säkerhet
- Kunna analysera sådana system och beräkna relevanta
riskmått.
- Kunna använda kvalitativa och kvantitativa metoder och verktyg
för riskanalyser, även i situationer som är nya för
studenten.
- Kunna värdera innehållet i existerande riskanalyser.
- Skriftligen och muntligen kunna presentera resultate från och
diskutera innebörden av en genomförd riskanalys för personer med
kunskapsmässigt olika bakgrund.
- Kunna tillgodogöra sig material i vetenskapliga publikation
som är relevanta för riskanalys inom områdena säkerhet
- Visa förmåga att planera och genomföra projektuppgifter och
i samband med detta visa förmåga till lagarbete och
samverkan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna bedöma lämpligheten för olika riskanalysmetoder
beroende på problemets art och inom ramen för områdena
säkerhet, hälsa och miljö,
- Kunna genomföra analyser på ett sätt som beaktar såväl
vetenskapliga som samhälleliga och etiska aspekter.
- Kunna inse och bedöma begränsningarna i en genomförd
riskanalys
Kursinnehåll
Kursen omfattar översikt av riskanalys inom säkerhet,
olyckmodeller, juridiska aspekter inom säkerhet och
granskning/kvalitetsaspekter. Fördjupning inom och tillämpningar
av kvalitativa och kvantitativa metoder för riskanalys, metoder
för sannolikhetsbedömningar, konsekvensanalys, osäkerhetsanalys,
riskpresentation, riskvärdering och riskanalysprocessen.
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examinationen är en sammanvägning mellan resultat på indivduella uppgifter, gruppuppgift och en skriftlig tentamen. Tentamen består av både teorifrågor och frågor av problemlösningskaraktär.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0117. Benämning: Skriftlig tentamen.
Antal högskolepoäng: 4. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen. Delmomentet omfattar: Detta moment omfattar hela kursen inklusive översikt av riskanalys inom säkerhet, olyckmodeller, juridiska aspekter inom säkerhet och granskning/kvalitetsaspekter. Fördjupning inom och tillämpningar av kvalitativa och kvantitativa metoder för riskanalys, metoder för sannolikhetsbedömningar, konsekvensanalys, osäkerhetsanalys, riskpresentation, riskvärdering och riskanalysprocessen.
Kod: 0217. Benämning: Individuella uppgifter och gruppuppgifter.
Antal högskolepoäng: 3,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkända individuella uppgifter och godkänd projektuppgift som löses i grupp. Delmomentet omfattar: Under kursens gång skall ett antal individuella uppgifter samt en större projektuppgift i grupp genomföras. Till projektuppgiften finns handledning tillgänglig för konsultation.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Grundkurs i statistik om minst 7,5hp
Förutsatta förkunskaper: FMA430 Flerdimensionell analys.
Grundkurs i riskanalys om minst 7,5 hp.
Begränsat antal platser: Nej
Urvalskriterier: Studenter vid Brandingenjörsutbildningen och Civilingenjörsutbildningen i Riskhantering är garanterade plats givet att de uppfyller förkunskaperna.
Kursen överlappar följande kurser: VBRN01, VBR180
Kurslitteratur
- Nilsson, J.: Introduktion till riskanalysmetoder. LUCRAM, Lund, 2000.
- Handbok för riskanalys. Räddningsverket, Karlstad, 2003.
- ISO 31000 Risk Management – Principles and Guidelines. International Organization for Standardization, 2009.
- Morgan & Henrion: Uncertainty. Cambridge University Press, 1990. Kap 4 och 8.
- Paté-Cornell: Uncertainties in risk analysis – six levels of treatment. 1996. In Reliability Engineering and System Safety 54 1996. sid 95-111.
- Nystedt, F.: Riskanalysmetoder. Brandteknik LTH, 2000.
- Kompendium i miljötoxikologi för miljötoxikologikurs på kemitekniklinjen. Avd för yrkes- och miljömedicin. Universitetssjukhuset i Lund, 2002. Version 1.12.2002. sid 3-12, 21-40 och 123-127.
- Künzli, N. m fl: Public-health impact of outdoor and traffic-related air pollution: a European assessment. 2000. The Lancet, Vol 356, pp 795-783, 2000.
- CCPS Guidelines for chemical process quantitative risk analysis. American Institute of Chemical Engineers, New York , 1989. Kap 4 och 8.1.
- Lauridsen m fl: Assessing the uncertainties in the process of risk analysis of chemical establishments: Part I och Part II.
- Fischer, S.: Vådautsläpp av brandfarliga och giftiga gaser och vätskor. Försvarets forskningsanstalt, FOA Umeå , 1997. Sid 1-10, 113-139, 161-196, 243-277.
- Riskhantering 3, Tekniska riskanalysmetoder. Kemikontoret, Stockholm, 2001.
- Karlsson H. T.: Fördjupning av felträd ”Kursmaterial ”Felträdsanalys”. , Utdrag ur Riskanalysmetoder, 1997och CPQRA kap 3”.
- Alfredsson, C., och Carlsson, C.H.: Räddningstjänst och miljö. Räddningsverket, 2006.
- Kaplan, S. & Garrick, B. J.: On the quantitative definition of risk. 1981. Risk Analysis, Vol 1, No 1, 1981.
- Apostolakis, G.: How useful is Quantitative risk assessment?. 2004. Risk Analysis, Vol 24, No 3, 2004.
- Öberg, T.: Miljöriskanalys. Studentlitteratur, 2009.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Henrik Hassel, henrik.hassel@risk.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.