Gäller för: Läsåret 2017/18
Beslutad av: Programledning I
Beslutsdatum: 2017-04-10
Huvudområde: Livsmedelsprodukt- och förpackningsutveckling.
Obligatorisk för: MFIPDES2
Alternativobligatorisk för: MLOG2
Valfri för: I4, M4, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen ger teoretiska och praktiska kunskaper om simulering och
förståelse för simulering som arbetsmetod för att modellera och
analysera komplexa system och fenomen inom logistikområdet med
hjälp av händelsestyrd simulering. Detta betyder att efter kursen
kommer du att kunna identifiera simuleringsproblem, konstruera
simuleringsmodeller samt validera, verifiera och statistiskt
analysera dessa med hjälp av datorbaserade verktyg. Du får också
erfarenhet av att göra ett riktigt simuleringsprojekt i
näringslivet. Detta i sin tur medför även att du får viktiga
insikter i ledning av simuleringsprojekt och dess tillämpning i
industrin.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
• beskriva principerna bakom händelsestyrd simulering
• definiera och beskriva simuleringsmetodikens grundläggande
steg
• identifiera och formulera simuleringsproblem
• definiera relevant insamlingsdata till simuleringsmodeller
• verifiera och validera simuleringsmodeller
• analysera och experimentera med simuleringsmodeller
• beskriva de grundläggande fördelningsfunktionernas
egenskaper baserat på tidigare förvärvade
sannolikhetskunskaper
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
• visa förmåga att strukturera och leda simuleringsprojekt
• tillämpa simuleringsmetodik och kritiskt utvärdera dess
användbarhet
• problematisera ett komplext system som underlag för
konceptualisering
• utveckla konceptuella modeller av verkliga system
• konstruera simuleringsmodeller med hjälp av en kommersiell
programvara
• använda simuleringsmodeller för att utvärdera olika
scenarier
• designa experiment med faktorförsöksmetoden
• analysera simuleringsresultat med hjälp av en kommersiell
statistikprogramvara
• uppskatta noggrannheten i simuleringsresultat med ett
forskningsmässigt förhållningssätt
• konstruera animeringsmodeller med hjälp av en kommersiell
programvara
• självständigt genomföra simuleringsundersökningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• redovisa och presentera både muntligt och skriftligt
lösningen av ett praktiskt problem som är löst med hjälp av
händelsestyrd simulering
• diskutera med olika målgrupper värdet och tillämpbarheten
av händelsestyrd simulering
• visa insikt om simuleringens möjligheter och begränsningar,
och dess användning i näringslivet
Kursen bygger på ett projektbaserat lärande där det främsta
kursmomentet är att genomföra ett komplett simuleringsprojekt
baserat på ett verkligt problem i näringslivet eller i
samhället. Projektet görs i grupp och följer ett
forskningsmässigt arbetssätt som grundar sig på
simuleringsmetodikens alla viktiga steg; från problem- och
målformulering till slutlig analys och värdering av
simuleringsresultaten. Under hela projektet erhålls kontinuerlig
återkoppling via handledare och återkopplingsseminarier. Som
stöd för simuleringsprojektet ingår även datorstödda
föreläsningar, individuella övningsuppgifter och
gästföreläsningar från företag. Föreläsningarna behandlar
mestadels användandet av simuleringsprogramvaran och
kursliteraturen, men innehåller även mycket diskussioner kring
potentiella svårigheter i de individuella övningsuppgifterna.
Gästföreläsningarna ger en god inblick i hur olika företag
tillämpar och använder sig av händelsestyrd simulering.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examination kommer att ske enskilt och i grupp. Under kursens gång skall ett simuleringsprojekt redovisas i form av teknisk rapport och muntlig presentation.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0114. Benämning: Simuleringsövningar.
Antal högskolepoäng: 2,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Studenten ska göra ett antal simuleringsövningar. Dessa ska presenteras för och godkännas av övningshandledaren.
Kod: 0214. Benämning: Simuleringsprojekt.
Antal högskolepoäng: 5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Studenten ska göra ett tillämpat simuleringsprojekt i grupp. Studenten ska delta i gästföreläsningar, seminarier och projektpresentation. Projektet godkänns av kursansvarig.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen kan ställas in: Om färre än 12 anmälda.
Kursen överlappar följande kurser: MTTN10
Examinator: Docent Daniel Hellström, daniel.hellstrom@plog.lth.se
Kursansvarig: Pernilla Derwik, pernilla.derwik@plog.lth.se
Hemsida: http://www.plog.lth.se/education/master-courses/