Kursplan för
Inriktning och samordning i samband med katastrofhantering
Direction and Coordination in Disaster Management
VRSN10, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2016-03-31
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Katastrofriskhantering och klimatanpassning.
Obligatorisk för: MKAT1
Valfri för: RH4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syfte
- Att ge studenten kunskap och färdigheter för att planera och
utvärdera förutsättningar för inriktning och samordning i
samband med katastrofhantering.
- Att utgöra en grund för studenter med intresse i forskning om
inriktning och samordning i samband med katastrofhantering.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Visa kunskap och förståelse för ämnet inriktning och
samordning i samband med katastrofhantering, inklusive insikt i
aktuell forskning och utveckling inom området
- Visa specialiserad metodkunskap inom området inriktning och
samordning i samband med katastrofhantering
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap
samt analysera och utvärdera förutsättningar för inriktning och
samordning i samband med katastrofhantering
- Visa förmåga att självständigt och kreativt identifiera och
formulera utmaningar för inriktning och samordning, samt formulera
förslag på lösningar
- Visa förmåga att i såväl nationella som internationella
sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart
redogöra för och diskutera sina slutsatser och de argument som
ligger till grund för dessa
- Visa förmåga att arbeta konstruktivt i ett team och
kommunicera effektivt med människor från olika discipliner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Visa förmåga att reflektera över det egna
förhållningssättet till förutsättningar för inriktning och
samordning
- Visa förmåga att reflektera över etiska, subjektiva och
samhälleliga dimensioner av förutsättningar för inriktning och
samordning.
Kursinnehåll
Ämnesbeskrivning
Inriktning och samordning betraktas här som effekter som måste
åstadkommas för att kapaciteten hos de resurser som är
engagerade i hanteringen av en katastrof ska komma till bästa
möjliga nytta, det vill säga möta de hjälpbehov som uppstår.
Inriktning handlar enkelt uttryckt om orientering av befintliga
resurser mot formulerade mål. Samordning handlar enkelt uttryckt
om att delmål och aktiviteter är anpassade till varandra för att
resursernas kapacitet ska komma till största möjliga nytta.
En epistemologisk utgångspunkt är att katastrofhantering präglas
av komplexitet och osäkerhet som påverkar beslutsfattande.
Inriktning och samordning kan uppnås på flera sätt. Två av
dessa är ledning och samverkan. Ledning innebär att inriktning
och samordning åstadkoms genom att en aktör bestämmer över
andra. Samverkan innebär att inriktning och samordning åstadkoms
genom överenskommelser. Kopplat till dessa termer är ledarskap.
Ledarskap inkluderar aspekter som etik, normer, motivation,
trygghet, tillit och att tillvarata individens/gruppens förmågor
på bästa sätt. Ledarskap handlar om mellanmänskliga relationer
som möjliggör ledning och samverkan.
Kursens olika delar
De övergripande delarna i kursen utgörs av:
- introduktion till termerna inriktning, samordning, ledning och
samverkan
- översiktlig behandling av den komplexa miljö i vilken
inriktning och samordning ska åstadkommas
- behandling av beslutsfattande under osäkerhet, inklusive
tidsaspekter
- behandling av ledarskap med särskilt fokus på tillit och
normer
- behandling av modeller för ledning och samverkan
- kunskapsutbyte mellan studenter och erfarna praktiker
- översiktlig behandling av metoder för att utvärdera och
analysera förutsättningar för inriktning och samordning
Kursinnehållet är tillämpbart såväl nationellt som
internationellt och lämpar sig för den som är intresserad av att
arbeta med frågor som rör inriktning och samordning i samband med
olyckor och katastrofer på olika nivåer i samhället, exempelvis
centrala myndigheter, länsstyrelser, landsting, kommuner
(inklusive räddningstjänst), företag och humanitära
organisationer.
Under kursens gång kommer obligatoriska individuella hemuppgifter
och projektarbete i grupp att genomföras, vilka huvudsakligen
baseras på fallstudier. Projektuppgiften ska redovisas såväl
muntligt som skriftligt i form av en rapport.
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Godkänd gruppuppgift (2.5 hp U/G), redovisas skriftligt, samt godkänd skriftlig individuell tentamen.
Delmoment
Kod: 0116. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 5. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: godkänd bedömning genom individuell tentamen Delmomentet omfattar: Tentamina
Kod: 0216. Benämning: Skriftlig inlämningsuppgift.
Antal högskolepoäng: 2,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänd individuell inlämningsuppgift. Hemuppgift. Delmomentet omfattar: Skriftlig inlämningsuppgift. Hemuppgift.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Antagen till mastersprogrammet i katastrofriskhantering och klimatanpassning eller riskhanteringsprogrammet, eller ha minst 150 hp från ett civilingenjörsprogram alt från brandingenjörsprogrammet vid LTH
Begränsat antal platser: 40
Urvalskriterier: Platsgaranti för studenter på mastersprogrammet i katastrofriskhantering och klimatanpassning. För övriga platser ges förtur i första hand för studenter på civilingenjörsprogrammet i riskhantering och i andra hand på brandingenjörsprogrammet. För att skilja studenter från samma program används antal poäng på programmet och betyg.
Kurslitteratur
- Atkinson, S.R. & Moffat J.: The Agile Organization, From Informal Network to Complex Effects and Agility. CCRP publications, 2005.
- Bergström, J. & Uhr, C.: Complexity and disaster response management, Working paper. Routledge, 2015.
- Brehmer, B.: Dynamic decision making: Human control of complex systems. Acta Psychologica, 1992. 81(3), 211–241.
- Brehmer, B.: Harmony rather than unity. Proceedings of the 16th International Command and Control Research and Technology Symposium. Washington, DC, 2011.
- Ekman, O. & Uhr, C.: Course compendium. 2015.
- Hogg, M. A. &Reid, S. A.: Social Identity, Self-Categorisation, and the Communication of Group Norms. 2006. I Communication Theory, Vol. 16, pp. 7-30.
- Kahneman, D.: A perspective on judgement and choice. Merican Psychologist, 2003. 58, 697-720.
- Klein. G, Orasanu J., Calderwood R., Zsambok C. E.: Decision Making in Action - Models and Methods. Ablex Publishing, 1993.
- Meyerson, D. M., Weick, K. E, and Kramer, R. M.: Swift Trust and Temporary Groups. Sage Publications, 1996. I: Kramer, R. M., and Tyler, T. (Eds.), Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research, sid. 166-195.
- Mishra, A. K.: Organizational Response to Crisis: The Centrality of Trust. Sage Publications, 1996. I: Kramer, R. M., and Tyler, T. R. (Eds.), Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research.
- NATO SAS-050 Research Task Group: Exploring New Command and Control Concepts and Capabilities. Final Report. Prepared for NATO, January 2006. 2006.
- Smith, J. R., &Louis, W. R.: Do as we say and as we do: The interplay of descriptive and injunctive group norms in the attitude-behaviour relationship. British Journal of Social Psychology, 2008. Vol. 47, pp. 647-666.
- Tajfel, H.: Social Psychology of Intergroup Relations. Annual Review of Psychology, 1982. Vol. 33, pp. 1-39.
- Terry, D. J., Hogg, M. A., & McKimmie, B. M.: Attitude-behaviour relations: The role of in-group norms and mode of behavioural decision making. British Journal of Social Psychology, 2000. Vol. 39, pp. 337-361.
- Uhr, C.: Leadership ideals as barriers for effective collaboration. In press, 2014.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Christian Uhr, christian.uhr@risk.lth.se
Kursansvarig: Olof Ekman, olof.ekman@msb.se
Övrig information: I grupparbeten och seminarier krävs aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.