Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd A
Beslutsdatum: 2016-04-05
Valfri för: BME4, C4-da, D4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens syfte är att ge förståelse för möjligheter och begränsningar som uppstår i kommunikationen där en ny teknik används.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen tar avstamp i hur vi kommunicerar ansikte mot ansikte: hur vi förmedlar vårt budskap, hur vi kommunicerar multimodalt (med språk, gester, blickriktning), hur vi skapar förståelse, hur vi handskas med förväntningar, hur vi förebygger missförstånd. Målet med dessa moment är att lyfta fram medvetenheten om de möjligheter och problem som kan uppstå när vi talar ansikte mot ansikte.
Kursen fortsätter med att fokusera på specifika typer av
teknikstödd kommunikation. I dessa moment utforskas följande
frågor: Vilka möjligheter och begränsningar dyker upp i samband
med teknikanvändning? Hur kompenserar vi för den sociala
kommunikationsbiten (hövlighet, humor, ironi)? Hur skiljer sig
teknikstödd kommunikation från face-to-face kommunikation? Målet
är att peka dels på de möjligheter som den nya tekniken
erbjuder, dels på de problem och kommunikationsbrister som kan
uppstå när tekniken är inblandad.
Form: Föreläsning, övningar, hands-on, analyser, laborationer,
gruppdiskussioner, självstudium.
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Muntlig redovisning av grupparbete och indivuduell skriftlig (hem)tentamen.
Förutsatta förkunskaper: TEK210 Kognition.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Jana Holsanova, Kognitionsforskning, Jana.Holsanova@lucs.lu.se
Hemsida: http://www.lucs.lu.se/