Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2016-04-04
Valfri för: BME4, I4, M4-pu, MD5
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Kursen syftar till att ge grundläggande förståelse och kunskaper om strategier, begrepp och metodik avseende produktinnovationsprocessen och i denna ingående delprocesser, huvudsakligen produktförnyelse och produktutveckling. Primärt berörs strategiska delar av utvecklingsarbetet, dvs. produktförnyelse inkluderande upprättande av ett produktförnyelseprogram (produktplan över framtagna produktförslag). Avseende produktutvecklingsprocessen, så kommer denna att belysas i ett djupare och mera omfattande perspektiv än som var fallet inom ramen för den obligatoriska kursen Utvecklingsmetodik. Speciellt kommer etablerade metoder för produktutvecklingsprocessen att kritiskt belysas mot senaste forskningsrön, samtidigt som även processens senare faser, som inte ingick i Utvecklingsmetodikkursen, kommer att belysas. Kursdeltagana ska också ha förvärvat sådan kunskap och förståelse att de kritiskt kan reflektera över och, om så krävs, också kunna föreslå förbättringar av existerande produktinnovationsprocessmodeller.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Utifrån en övergripande modell över den industriella
utvecklingsprocessen för framtagning av produkter,
produktinnovationsprocessen, inleds kursen direkt med att indela
kursdeltagana i grupper (team) inför det industriella
utvecklingsprojektet. Inom ramen för detta projekt genomförs
inledningsvis en kort industriföretagsundersökning, vars mål är
att ge studenterna en inblick i hur utvecklingsarbetet utförs inom
det värdföretag som gruppen tilldelats. Parallellt med
projektarbetet introduceras produktförnyelseprocessen (en för
små och medelstora företags specifik process som i stort
motsvarar den traditionella produktplaneringsprocessen). Inom ramen
för denna process genomgås hur företaget, utifrån en från
affärsmålet och på marknadsanalys härledd produktpolitik, tar
fram en för företagets övergripande mål lämpligt avpassad
projektportfölj av utvecklingsprojekt. I efterföljande del av
kursen behandlas produktutvecklingsprocessen med tyngdpunkt på den
inledande princip- eller, alternativt, konceptutvecklingsfasen, men
också innefattande dess övriga faser om så är aktuellt. Notera,
att genomförandet av produktutvecklingsdelen av projektet i
normalfallet blir mycket övergripande och fokuserar i första hand
på produktlösningen som sådan och inte, som i kursen
Utvecklingsmetodik, på processen. I den avslutande delen av kursen
fördjupar sig i kursdeltagarna i ett antal redovisade metoder och
verktyg med hjälp av de senaste forskningsrönen inom
området.
Projektet består med andra ord av tre delar:
industriföretagsundersökning, produktförnyelse- och
produktutvecklingsprojekt. I den tredje delen av projektet,
omfattande dels konceptutveckling men även innefattande inslag
från efterföljande faser såsom framtagning av produktarkitektur
och detaljutformning, utgör en direkt fortsättning av
utvecklingsarbetet på ett i produktförnyelsedelen framtaget
produktförslag. Projektarbetet redovisas skriftligen i form av en
för respektive grupp gemensam rapport och även muntligen av hela
gruppen vid en för alla grupper gemensam presentation inför
medverkande företag. Arbetet i projektet utförs av grupper (team)
om 4-6 teknologer per grupp.
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: En obligatorisk projektuppgift, i form av ett industriellt utvecklingsprojekt, ingår i kursen, vilket utförs i grupper om 4-6 studenter per grupp. Godkänt projektarbete poängsätts i intervallet 30-60 poäng. Alla gruppmedlemmar erhåller den för respektive projektarbete uppnådda poängen. Utöver det obligatoriska projektet ingår också en individuell skriftlig tentamen, för vilken 15-30 poäng erhålls vid godkänt resultat. Bonuspoäng till tentamen kan erhållas vid godkända övningar under kursen. Slutbetyget baseras på erhållna poäng från godkänt projektresultat och från godkänd tentamen och ges enligt följande: 45-59 poäng ger slutbetyget 3; 60-76 poäng ger slutbetyget 4; 77-90 poäng ger slutbetyget 5.
Delmoment
Kod: 0114. Benämning: Produktinnovationsprojekt.
Antal högskolepoäng: 5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänt projektarbete poängsätts i intervallet 30 - 60 poäng. Alla gruppmedlemmar erhåller den för respektive projektarbete uppnådda poängen. Delmomentet omfattar: Projektet utförs i direkt samverkan med ett industriföretag, alternativt i ett fiktivt företag. Projektet genomförs i grupper (team) om 4-6 studenter. Som beskrivet i innehållsdelen omfattar projektet 3 delar. Den första delen, industriföretagsundersökning, dokumenteras skriftligen och redovisas muntligt i en för alla grupper gemensam presentation. Projektets andra del, avseende produktförnyelse, resulterar i ett antal projekt-/produktförslag, av vilka ett utnyttjas i den efterföljande produktutvecklingsprocessen. I denna tredje delprocess utförs tillämpliga delar av den inledande princip-/konceptutvecklingsfasen, men även inslag ifrån följande faser såsom framtagning av produktarkitektur och aspekter rörande detaljutformning av produkten kan ingå.
Samtliga delar redovisas skriftligen i form av en för respektive grupp (team) gemensam rapport och även muntligen av hela gruppen vid en för alla grupper gemensam presentation inför medverkande företag.
Kod: 0214. Benämning: Skriftlig tentamen.
Antal högskolepoäng: 2,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Individuell skriftlig tentamen, där godkänt resultat ger 15-30 poäng. Bonuspoäng kan erhållas vid godkända övningar under kursen. Delmomentet omfattar: Tentamen inriktas mot att kontrollera den individuella kunskapsinhämtningen från föreläst teori.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Damien Motte, damien.motte@design.lth.se
Kursadministratör: Cilla Perlhagen, cilla.perlhagen@design.lth.se
Hemsida: http://www.product.lth.se/education/courses/