Kursplan för
Introduktion
Introduction
IDEF25, 5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2016-04-04
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Industridesign.
Obligatorisk för: MID1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syfte
- Göra studenterna bekanta med varandra, lärarna och
personalen och utbildningsresurserna samt med de särskilda
möjligheter som det medför att studera vid en
fullständig fakultet.
- Introducera de tre ämnesområden som ska studeras: 1.
Form & teknologi, 2. Livsstil & beteende
och 3. Människan & naturen.
- Väcka studenternas medvetande om förhållandet mellan de
tre ämnesområdena och deras betydelse för industriell
design.
- Utveckla studenternas förståelse för att miljömässig
hållbarhet såväl som moraliska och etiska faktorer måste ingå
i förutsättningarna för varje projekt inom industriell
design.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
• Visa förståelse av de tre allmänna ämnesområdena i
relation till professionell industriell design
• Visa förmåga att planera och arbeta enskilt såväl som i
ett litet arbetslag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• reflektera över och ifrågasätta den framtida yrkesrollen
som industridesigner.
• reflektera över det kulturella uppdraget, designers etiska
ansvar och en hållbar samhällsutveckling.
Kursinnehåll
- Kursen inleds med en repetition av designmetodik, vilket ger
en översikt över de metoder och processer som används för att
strukturera, analysera, sammanställa, värdera och dokumentera
designprocesser.
Denna följs av en workshop. Workshopen kommer att fokusera
på utvecklandet av form, alternativ, varianter och
utvärderingen och dokumentationen av dessa.
- De tre generella ämnena kommer att introduceras genom ett
antal små projekt och/eller workshops.
- Studenterna ska utveckla en produkt eller en tjänst eller
skriva en uppsats inom ämnesområdet.
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: 80% närvaro, genomförande av projekt enligt lärares anvisningar.
Antagningsuppgifter
Begränsat antal platser: Nej
Kurslitteratur
- [1] Aranda, B., & Lasch, C. (2006). Tooling. New York, USA: Princeton Architectural Press.
- [2] Baudrillard, J. (2006). The system of objects. (J. Benedict, Trans.). London, United Kingdom: Verso. (Original work published 1968).
- [3] Bender, L. (Producer), & Guggenheim, D. (Director). (2006). An inconvenient truth [Motion picture]. United States: Paramount Classics.
- [4] Debord, G. (1995). The society of the spectacle. (D. Nicholson-Smith, Trans.). New York, USA: Zone Books. (Original work published 1967).
- [5] Florida, R. (1995). The rise of the creative class. And how it's transforming work, leisure, community and everyday life. New York, USA: Basic Books.
- [6] Flusser, V. (2004). Writings. Electronic Mediations. Minneapolis, USA: University of Minnesota Press.
- [7] Grasser, H. (Producer), & Wagenhofer, E. (Director). (2005). We feed the world [Motion picture]. Austria: Allegro Film.
- [8] Hruska, L., & Roberts, R. (Eds.). (2008). Design and the elastic mind. New York, USA: The Museum of Modern Art.
- [9] Kelley, T., & Littman, J. (2001). The art of innovation. Lessons in creativity from IDEO, America's leading design firm. New York, USA: Broadway Business.
- [10] Kelley, T., & Littman, J. (2005). The ten faces of innovation: IDEO's Strategies for defeating the devil's advocate and driving creativity throughout your organization. New York, USA: Broadway Business.
- [11] Kelly, K. (1995). Out of control. The new biology of machines, social systems, and the economic world. New York, USA: Basic Books.
- [12] Kemp, M. (2006). Seen, unseen. Art, science, and intuition from Leonardo to the Hubble telescope. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
- [13] Klein, N. (2002). No logo. Taking aim at the brand bullies. New York, USA: Picador. (Original work published 2000).
- [14] Knauer, R. (2007).Transformation: Basic Principles and Methodology of Design. (J. Gussen & S. Lindberg, Trans.). Basel, Switzerland: Birkhäuser Verlag.
- [15] Kolarevic, B. (2005). Architecture in the digital age. Design and manufacturing. Abingdon, United Kingdom: Taylor & Francis (Original work published 2003).
- [16] Krippendorff, K. (2005). The semantic turn: A new foundation for design. Boca Raton, USA: CRC Press.
- [17] Morelli, N. (2007). Social innovation and new industrial contexts: Can designers “industrialize” socially responsible solutions?. Design Issues, 23(4), 3-21.
- [18] Moussavi, F., & Kubo, M. (Eds.) (2006). The function of ornament. New York, USA: Actar, Harvard Graduate School of Design.
- [19] Pearce, P. (1990). Structure in nature is a strategy for design. Cambridge, USA: The MIT Press. (Original work published 1978).
- [20] Reble, C., & Sachs, A. (Eds.). (2007). Nature Design. Baden, Switzerland: Lars Müller Publishers.
- [21] Schlosser, E. (2002). Fast food nation. What the all-american meal is doing to the world. London, United Kingdom: Penguin Books.
- [22] Sennett, R. (2009). The craftsman. London, United Kingdom: Penguin Books.
- [23] Silverthorn, B. (Producer), & Greene, G. (Director). (2004). End of suburbia. Oil depletion and the collapse of the American dream [Motion picture]. Canada: The Electric Wallpaper Co.
- [24] Terzidis, K. (2006). Algorithmic architecture. Oxford, United Kingdom: Architectural Press.
- [25] Thackara, J. (2006). In the bubble: Designing in a complex World. Cambridge, USA: The MIT Press.
- [26] Thackara, J. Doors of perception. Retreived from http://www.doorsofperception.com/.
- [27] Thompson, D. (1992). On growth and form. New York, USA: Dover Publications, Inc. (Original work published 1942).
- [28] Williams, R. (1979). The geometrical foundation of natural structure: A source book of design. New York, USA: Dover Publications, Inc. (Original work published 1972).
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Professor Claus-Christian Eckhardt, Claus.Eckhardt@design.lth.se
Hemsida: http://www.ide.lth.se
Övrig information: Kursen innehåller diskussioner och genomgångar enskilt och i grupp. Studenterna väntas bidra aktivt till utformningen av sin masterutbildning genom att bestämma sina mål samt formulera sina syften med utbildningen och sina möjliga handlingsvägar.