Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2016-04-04
Huvudområde: Industridesign.
Obligatorisk för: KID2
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
• Utveckla den kreativa förmågan genom att effektivt
använda tidigare och nyförvärvad kunskap inom
designmetodiken.
• Genomföra ett designprojekt i syfte att praktisera teoretisk
samt konstnärlig kunskap.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
• utveckla en individuell projektbeskrivning och
självständigt planera projektet utifrån de specifika
projektbehoven.
• på ett strukturerat sätt samla in och kategorisera relevant
information och med viss vägledning kunna analysera
informationen.
• försöka visa på en logiskt och sammanhängande förståelse
av det valda projektområdet.
• förstå en rad olika metoder som används inom
industridesignområdet. Med viss handledning identifiera relevanta
designmetoder samt tillämpa dessa praktiskt.
• med slutsatser som erhållits genom en tydlig designprocess
sträva efter att utveckla nya, innovativa designkoncept.
• på ett kreativt, organiserat och överskådligt sätt
presentera projektet med hjälp av relevanta verktyg.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
• inom given tidsram utföra ett individuellt designprojekt
och delvis behärska användningen av relevanta metoder i
designprocessen (såsom muntlig presentation, skiss,
prototypframtagning, visualisering osv.),
• självständigt kunna tillgodogöra sig anvisad litteratur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Föreläsningar i projektplanering, presentationsteknik, formlära, samt 2D renderingsteknik.
Lärandet sker genom föreläsningar samt handledning med fokus på diskussion kring hemuppgifter både individuellt och i grupp. Studenterna uppmuntras till att uppdatera sig i relevanta forskningsrön
En konceptgenererande workshop är integrerad i kursen för att introducera studenterna för typiska studiosituationer och träna sina färdigheter och fördjupa sin förståelse för idégenereringsprocesser, olika sammanhang, produktförståelse och förbättringar med tonvikt på användarens beteende.
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: 80% närvaro krävs. Bedömningen grundar sig på en projektdokumentation samt en muntlig presentation. Om det behövs en skriftlig självutvärdering.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Jasjit Singh, jasjit.singh@design.lth.se
Hemsida: http://www.ide.lth.se
Övrig information: Lärandet sker genom föreläsningar samt utifrån kritik av hemuppgifter både individuellt och i grupp för att bedöma utveckling och idéer redovisade i hemuppgifterna.