Kursplan för
Kapacitetsutveckling
Capacity Development
VBRN35, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2014/15
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2014-04-15
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Katastrofriskhantering och klimatanpassning.
Valfri för: BI4, RH4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syfte
- att ge studenterna kunskap och färdigheter för att planera
och utvärdera projekt för utveckling av andra intressenters
kapacitet på individ-, organisations-och institutionsnivå för
katastrofriskhantering och anpassning till
klimatförändringarna.
- att utgöra en grund för studenter med intresse i forskning
inom kapacitetsutveckling för katastrofriskhantering och
klimatanpassning.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- visa kunskap och förståelse för begreppet kapacitet och vad
som utgör kapacitetsutveckling för katastrofriskhantering och
anpassning till klimatförändringarna.
- visa kunskap och förståelse av viktiga faktorer för
kapacitetsutveckling för att främja ett samhälles
motståndskraft.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- visa förmåga att bedöma kapacitetsutvecklingsbehov samt
kunna planera och utvärdera kapacitetsutvecklingsprojekt med
hänsyn till människors förutsättningar och behov och
samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar
utveckling.
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och systematiskt
integrera kunskap samt visa förmåga att kunna planera och
utvärdera kapacitetsutvecklingsprojekt och även i situationer med
begränsad information.
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella
sammanhang muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart
redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de
argument som ligger till grund för dessa.
- visa förmåga att arbeta konstruktivt i ett team och
kommunicera och samverka effektivt med människor från olika
discipliner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- visa förmåga att reflektera över ens förhållningssätt
till sin roll i kapacitetsutveckling samt visa insikt i teknikens
möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och
människors ansvar för hur den används.
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till
relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter som rör
kapacitetsutveckling för katastrofriskhantering och
klimatanpassning.
Kursinnehåll
- Kapacitetsutveckling har identifierats som ett verktyg och en
process för att avsevärt minska katastrofförluster och skapa en
hållbar utveckling i världen. Kapacitetsutveckling definieras
här som den process genom vilken individer, organisationer och
samhällen erhåller, stärker och upprätthåller kapacitet eller
förmåga att sätta upp och uppnå sina egna utvecklingsmål över
tid.
- Genom föreläsningar, litteraturseminarier och övningar
behandlar kursen olika teorier och utmaningar för
kapacitetsutveckling samt olika modeller hur man kan analysera och
bedöma kapacitet på olika nivåer och hur man kan designa och
utvärdera kapacitetsutvecklingsprojekt för katastrofriskhantering
och för anpassning till klimat förändringar dvs.
projekthantering. Kursen är till stor del baserad på olika
fallstudier och kapacitetsutvecklingsprojekt, främst från ett
internationellt sammanhang. De metoder för kapacitetsutveckling
som hanteras under kursen är även tillämpbar i ett nationellt
och lokalt sammanhang t.ex. om man vill arbeta för statliga
myndigheter, länsstyrelser, kommuner, konsultföretag,
räddningstjänster, internationella humanitära- och
utvecklingsorganisationer.
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Skriftlig individuell uppsats samt godkänd gruppuppgift. Gruppuppgiften skall redovisas både muntligt och skriftligt.
Delmoment
Kod: 0113. Benämning: Kapacitetsutveckling.
Antal högskolepoäng: 7,5. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Individuell uppsats
Kod: 0213. Benämning: Gruppuppgift.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: UG.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- 120hp från ett internationellt erkänt universitet
Begränsat antal platser: 40
Urvalskriterier: Antal poäng som återstår till examen.
Kursen kan ställas in: Om färre än 16 anmälda.
Kurslitteratur
- Becker, P.: Sustainability Science: Analyzing and Managing Risk and Resilience for Sustainable Development. Amsterdam: Elsevier., 2013.
- Becker, P. & Abrahamsson, M.: Designing capacity development for disaster risk management: A logical framework approach. Karlstad and Stockholm: MSB., 2012.
- Bolger, J.: Why what and how of capacity development. 2000, Capacity Development Occasional Series, 1(1), 1-8.
- CADRI: Basics of capacity development for disaster risk reduction. Geneva: Capacity for Disaster Reduction Initiative., 2011.
- OECD/DAC: The challenge of capacity development - working towards good practice. OECD/Development Assistance Committee, 2006.
- Hagelsteen, M., & Becker, P. : Forwarding a challenging task: Seven elements for capacity development for disaster risk reduction. GRF Davos, 2014.
- OECD: Paris declaration on aid effectiveness: Ownership, harmonisation, alignment, results and mutual accountability. Paris: OECD, 2005.
- Örtengren, K.: Logical framework approach - a summary of the theory behind the LFA method. Stockholm: Sida., 2003.
- Schulz, K., Gustafsson, I., & Illes, E.: Manual for capacity development. Stockholm: Sida., 2005,.
- Baaz, M. E: The paternalism of partnership: A postcolonial reading of identity in development aid. Zed Books, 2005.
- Bakewell, O. & Garbutt, A.: The use and abuse of the logical framework approach. Sida, 2005.
- Davies, R: Scale, complexity and the representation of theories of change. 2004.
- DFID: How to note on capacity building in research. DFID, 2010.
- Eyben, R., Kidder, T., Rowlands, J. & Bronstein, A: Thinking about change for development practice: A case study from Oxfam GB. Oxford, 2008.
- Gasper, D: Evaluating the logical framework approach - towards learing - oriented development evaluation. 2000.
- Green, D: What does a theory of change look like?. Oxford, 2011.
- Hagelsteen, M & Becker, P: Forwarding a challenging task: Seven elements for capacity development for disaster risk reduction. Elsevier, 2013.
- Lowery, C & Iao-Jörgensen, J: Report of West Africa disaster management capacity building project final report 2008-2011. MSB, IFRC and SRC, 2011.
- UNISDR: Hyogo framework for action 2005-2015: Building the sesilience of nations and communities to disasters. UN, 2005.
- Watson, D: Combining the best of two worlds in monitoring and evaluation of capacity development. Earthscan, 2010.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Magnus Hagelsten, magnus.hagelsten@risk.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.