Kursplan för
Samhällsplanering
Risk Based Land Use Planning
VBR110, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2014/15
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2014-04-15
Allmänna uppgifter
Obligatorisk för: BI4
Valfri för: RH4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursen ska ge studenten kunskaper för att kunna medverka på
ett tidigt stadium i plansammanhang, så att riskanalyser kan vara
med och bilda underlag i ett strategiskt skede av planarbeten där
målsättningen är ett robust och hållbart samhälle.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna identifiera de risker och sårbara objekt som finns inom
det studerade området.
- Visa förståelse för hur planeringsprocessen går till och ta
hänsyn till viktiga värden och kvaliteter i den befintliga
miljön.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna utforma ett underlag till ett planförslag så att det
studerade områdets kvaliteter tas tillvara.
- Kunna värdera de riskkällor och sårbara objekt som finns i
området och beskriva hur hänsyn kan tas till dessa i planen på
ett för samhället robust sätt.
- Kunna tillämpa etablerade metoder för riskanalys på ett
planområde som innehåller riskkällor och sårbara objekt.
- Uppvisa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för
och diskutera aktuella frågeställningar rörande riskhänsyn i
samhällsplaneringen med berörda intressenter.
- Kunna söka och värdera information med en hög grad av
självständighet och med ansvar för att arbetet som genomförs i
grupp färdigställs och redovisas inom givna tidsramar.
- Kunna analysera risk och sårbarhet i en stadsmiljö samt ge
förslag på genomtänkta åtgärder som i planeringssammanhang
främjar ett hållbart och robust samhälle.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till
relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- Visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar i
samhället och människors ansvar för dess nyttjande.
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare
kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Kursinnehåll
Studenten skall i en projektuppgift öva kunskaper om planering
på framför allt skalnivåerna översiktlig planering och
fördjupad översiktsplan. Vissa delar kommer dessutom att
behandlas i en mer detaljerad skala.
Parallellt med projektuppgiften löper en kursdel vars syfte är
att ge kunskaper om hur risker av olika slag kan hanteras i
samhällsplaneringen med riskanalyser som utgångspunkt. Denna
kursdel skall ge insikt i användning av lagstiftning som styrmedel
för att risker skall beaktas i samhällsplaneringen. Olika
centrala, regionala och kommunala myndigheters syn på begreppet
”Riskhänsyn i samhällsplaneringen” skall förstås av
studenten. Projektuppgiften skall utformas med hänsyn till kraven
på ett hållbart och robust samhälle. I kursen ingår också
föreläsningar och litteratur som belyser problemen samhällets
sårbarhet och beredskapshänsyn i samhällsplaneringen.
Projektarbetet redovisas i ett offentligt seminarium.
Undervisningen bedrivs i projektform med stödjande
föreläsningar, konsultationer och seminarier. Den skriftliga
rapporten ska följa Brandteknik och Riskhanterings regler för
inlämningsuppgifter på nivå II,
http://www.brand.lth.se/fileadmin/brandteknik/utbild/inuppgkrav.pdf.
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Examinationen sker individuellt vid konsultationerna och gruppvis genom inlämnande av godkänd analysuppgift samt genom muntlig och skriftlig redovisning av projektuppgiften och opponering på annat arbete.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Begränsat antal platser: 60
Urvalskriterier: Antal poäng som återstår till examen. Förtur för studerande på brandingenjörsprogrammet.
Kurslitteratur
- Strömgren, M.: Riskhantering och fysisk planering. SRV, 1997, ISBN: 91-88890-79-1.
- Miljömål i fysiska planer. Boverket, 2007, ISBN: 978-91-85751-29-7.
- Stenberg, C-A.: Riktlinjer för riskhänsyn i samhällsplaneringen –Bebyggelseplanering intill väg och järnväg med transport av farligt gods., Rapport 2007:06. Länsstyrelsen i Skåne Län, 2007, ISSN:1402-3393.
- Riskhantering i översiktsplaner - En vägledning för kommuner och länsstyrelser. SRV, 2004.
- Slettenmark, O.: Riskanalyser i detaljplaneprocessen - vem, vad, när och hur?, Rapport nr 15:2003. Länsstyrelsen i Stockholms län, 2003.
- Hallin, P-O., Nilsson, J. och Olofsson, N.: Kommunal sårbarhetsanalys. KBM, 2004.
- Hållbar stadsutveckling – Exempel från fem kommuner. Boverket, 2004, ISBN: 91-7147-835-3.
- Myndigheten för samhällskydd och beredskaps föreskrifter om kommuners och landstings risk- och sårbarhetsanalyser., MSBFS 2010:6. MSB, 2010.
- PBL Översiktsplan och detaljplan, med lagtext. Boverket , 2011. Kan laddas hem från:http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken.
- Räddningsverket: Riskhantering i ett samhällsperspektiv, Samhällsplanering. 1998, ISBN: 91-88891-22-4.
- Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: Olycksrisker och MKB, Att integrera risk- och säkerhetsfrågor i MKB-processen. 2012, ISBN: 978-91-7383-305-9.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Alexander Cedergren, alexander.cedergren@risk.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.