Kursplan för
Projektkurs logistik
Project in Logistics
MTTN15, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2014/15
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2014-04-02
Allmänna uppgifter
Valfri för: I5, M5
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Syfte
Det övergripande syftet med kursen är att ge studenterna
förståelse för och färdigheter i hur man lägger upp och
genomför ett projekt inom en logistikkontext, från identifiering
av ett problemområde till utveckling av lösningsförslag. Kursen
bygger vidare på tidigare kurser inom logistik och ger studenterna
möjlighet till fördjupning och praktisk tillämpning av de
teoretiska kunskaper som förmedlats i tidigare kurser. Genom
självständiga företagsbaserade projekt tränas studenterna i
grupp i att identifiera, teoretisera, analysera och lösa ett
företags problem inom ett valt logistikområde. För att stödja
detta arbete så förmedlar kursen bland annat kunskaper kring
forskningsmetodik, projektmetodik, verktyg för att strukturera upp
och angripa problem, rapportskrivning samt presentationsteknik.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- ha fått en ökad förståelse för och färdigheter i att
lägga upp, driva och presentera ett projekt från problem till
lösning
- ha fördjupat sina kunskaper inom logistikområdet och fått
ökad förståelse och färdighet för hur denna kunskap kan
tillämpas i praktiken
- förstå utmaningar med implementerings- och
förändringsarbete
- förstå och kunna förklara grunderna i forskningsmetodik
- ha fått ökade kunskaper kring rapportskrivning och
presentationsteknik
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna använda sig av tekniker och modeller inom
projektgenomförande som tas upp i kursen
- kritiskt kunna utvärdera olika sätt att angripa och lösa
problem inom logistikområdet
- metodiskt kunna identifiera, beskriva och analysera verkliga
logistiska flöden och processer
- kunna anpassa logistiksystemets utformning i relation till
produktivitet, organisation eller andra relevanta randvillkor och
förutsättningar
- kunna identifiera problem och möjligheter i samband med
logistiksystem samt kunna utveckla och presentera
lösningsförslag
- ha fått ökad färdighet i rapportskrivning och
presentationsteknik samt en god grund inför framtida projektarbete
eller examensarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- ha en utvecklad förmåga att värdera hur skilda faktorer i
logistiksystemet påverkas av omgivande miljö
- ha fått insikt i utmaningar vid implementeringsarbete
- ha uppmuntrats till självständigt arbete och stimulerats till
kritiskt tänkande
Kursinnehåll
Kursen utförs som ett självständigt projekt i grupper om 4-5
personer. Respektive grupp ska, med handledares hjälp, välja och
definiera en projektuppgift inom ett logistikområde där man har
goda förkunskaper. Projektet utförs i anknytning till ett
företag.
Inom kursen kommer följande teman att behandlas:
- Hur man lägger upp och genomför ett projekt
- Hur praktiskt problemlösande sker i verkligheten
- Verktyg för att strukturera upp problem
- Rapportskrivning
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik, systemansats
- Presentationsteknik
- Implementationsproblematik
Under kursen skall studenterna även utföra fördjupande
teoristudier inom ramen för valt projektområde.
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projekt samt godkänd opposition.
Delmoment
Kod: 0110. Benämning: Projektkurs logistik.
Antal högskolepoäng: 4,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projekt och godkänd opposition.
Kod: 0210. Benämning: Inlämningsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkända inlämningsuppgifter.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- MTTF01 Logistik eller MTTN01 Logistik i byggprocessen samt minst en av kurserna MTT045 Internationell distributionsteknik, MTTF10/MTTN25 Materialhantering, MTT115 Industriellt inköp, MTT240 Logistik i försörjningskedjor eller MTTN30 Processbaserad verksamhetsutveckling
Begränsat antal platser: Nej
Kursen kan ställas in: Om färre än 16 anmälda.
Kurslitteratur
- Rekommenderad litteratur:.
- Björklund, M & Paulsson, U: Seminarieboken, Att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, 2003, ISBN: 91-44-04125-X.
- Wallén, Göran: Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Studentlitteratur, 1996, ISBN: 9789144366524.
- Eriksson, Mikael & Lilliesköld, Joakim: Handbook for Small Projects. Liber, 2010, ISBN: 9789147099658.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Jan Olhager, jan.olhager@tlog.lth.se
Hemsida: http://www.tlog.lth.se