Kursplan för
Brandteknisk riskvärdering
Fire Safety Evaluation
VBR054, 15 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2013/14
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2013-04-25
Allmänna uppgifter
Obligatorisk för: BI3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet med kursen är att knyta ihop och generalisera kunskaper
från denna kursen och från tidigare kurser och ge studenterna
insikt i hur dessa kunskaper kan tillämpas för att värdera
personsäkerheten vid händelse av brand i ett byggnadsverk. Syftet
är också att öka ingenjörsmässigheten och förmågan att kunna
bygga och analysera modeller.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna beskriva och tolka de i byggnormen angivna
föreskrifterna avseende anordningar för utrymning vid brand.
- Kunna beskriva och förklara övriga föreskrifter i byggnormen
med tillhörande exempel på lösningar, metoder och allmänna
råd, samt känna till lagen om skydd mot olyckor,
arbetsmiljölagen och förordningen om obligatorisk
ventilationskontroll.
- Kunna förklara ett datorprogram för
utrymningssimulering.
- Kunna förklara människors beteende och reaktioner under en
utrymning.
- Kunna förklara principerna för dimensionering av bärande och
avskiljande konstruktioner vid brand.
- Kunna förklara principerna och uppbyggnaden av
ventilationssystem.
- Ha kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete inom
det brandtekniska området.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- ”Kritiskt kunna utnyttja” och utveckla metoder och tekniker
avseende byggnadstekniskt brandskydd.
- Kunna bedöma verkan på människor av värme, rök, och
giftiga gaser utifrån brandscenarier.
- Kunna tillämpa metoder för beräkning av brand- och
brandgasspridning.
- Kunna tillämpa metoder som beskriver utrymningshastighet för
olika byggnadstyper.
- Kunna tillämpa beräkningsmetoder för brandgasspridning via
ventilationssystem, och trycksättning av byggnader, specifikt
trapphus.
- Kunna genomföra en omfattande skriftlig värdering av
personsäkerheten vid brand i ett verkligt objekt.
- Förstå och använda facktermer inom området både i tal och
skrift.
- Visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper.
- Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för
och diskutera sina slutsatser, och den kunskap och de argument som
ligger till grund för värderingen av personsäkerheten, i dialog
med olika målgrupper.
- Kunna söka och använda information rörande brandteknik i
vetenskapliga artiklar och handböcker.
- Kunna kritiskt använda information i ämnesdatabaser för att
lösa sitt problem eller uppgift.
- Kunna planera och rapportera sin tid samt förstå vikten av
det.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Visa insikt i brandteknikens möjligheter och begränsningar
för den valda tillämpningen, dess roll i samhället och
människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och till
viss del ekonomiska aspekter.
- Kunna bedöma ingenjörsmässiga lösningar med hänsyn till
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- Kunna bedöma inhämtad information med hänsyn till
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare
kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Kursinnehåll
Genomföra en värdering av personsäkerheten vid brand i ett
verkligt objekt. Förslag till förbättringar skall kunna anges
samt säkerhetskonsekvensen av dessa.
Under kursens gång redovisar studenterna sin tid och planering
i veckorapporter.
I kursen ingår också hemuppgifter, laborationer och
inlämningsuppgifter. Vidare ingår datorlaborationer. Den första
med utrymningsprogram och den andra med FAST ver 3.
Hemuppgift (Krav enligt nivå I,
www.brand.lth.se/fileadmin/brandteknik/utbild/inuppgkrav.pdf).
Målet är att lära sig använda byggföreskrifterna avseende
brandskydd (särskilt utrymningssäkerheten) genom förenklad
dimensionering. En enkel beskrivning av brandskyddet skall
upprättas för en byggnad, gruppvis.
Inlämningsuppgifter: Kursavsnittet brandgasspridning via
ventilationssystem har två inlämningsuppgifter. En för ett
ventilationssystem med enbart frånluft (F-system) och en för ett
system med både frånluft och tilluft (FT-system). Varje student
får en egen uppgift.
Projektuppgift: (Krav enligt nivå
III www.brand.lth.se/fileadmin/brandteknik/utbild/inuppgkrav.pdf).
Uppgiften utgör huvuddelen i kursen.
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Godkänd hemuppgift, godkända inlämningsuppgifter, närvaro vid demonstrationslaborationer, godkänd laboration, redovisning, opposition och genomförande av projektuppgift, närvaro vid obligatoriska redovisningar, revidering av rapporten efter presentation och genomgångar ger slutbetyget godkänd.
Delmoment
Kod: 0103. Benämning: Rapport 1.
Antal högskolepoäng: 7,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkänd hemuppgift, godkända inlämningsuppgifter, närvaro vid demonstrationslaborationer, godkänd laboration och genomförande av projektuppgift. Delmomentet omfattar: Genomföra en värdering av risknivån hos ett objekt, vilken genomförs som ett större projektarbete. I projektarbetet skall förslag till förbättringar kunna anges samt säkerhetskonsekvenserna av dessa. Projektarbetet utförs som ett grupparbete med bl. a. experimentella inslag, studiebesök och rapportskrivning.
Kod: 0203. Benämning: Rapport 2.
Antal högskolepoäng: 7,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftlig och muntlig presentation av projektarbetet, opposition på annat arbete samt revidering av slutrapport. Delmomentet omfattar: Skriftlig och muntlig presentation av projektarbete, samt revidering av slutrapport.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Förutsatta förkunskaper: FMA420 Linjär algebra, FAFA30 Fysik- elektricitetslära, gaser och vätskor, VBR022 Brandkemi, MMVA01 Termodynamik med strömningslära.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: VBR053
Kurslitteratur
- Tid för utrymning., SRV-rapport. Gratis på www.msb.se.
- Canter, D. : Studies of human behaviour in fire....,.
- Utrymningsdimensionering. Boverket. , 2006. Rapport juni 2006.
- Användarmanual till SIMULEX (stencil) + Övningsuppgifter till SIMULEX.
- Beskrivning av ERM (stencil).
- Hans Hultquist: Simulation of visibility in Hazard1/Cfast. Brandteknik. Report 7010.
- Övningsuppgifter Hazard (stencil).
- Red: Bengtson, S., Frantzich, H., Jönsson, R., Marberg, P-A.: Brandskyddshandboken, En handbok för projektering av brandskydd i byggnader. 2012, ISBN: ISSN 1402-3504.
- Branddynamik, OH-bilder i kursavsnittet datormodeller. (Tidigare inköpt).
- Movement of People. SFPE Handbook, section 3/chapter 13.
- Behavioural Response to Fire and Smoke. SFPE handbook, section 3/chapter 12.
- Emergency Movement. SFPE Handbook, section 3/chapter 14.
- Larm och utrymning. Kan även hämtas från http://www.lagrummet.se. Finns i AFS 2000:42, Arbetsplatsens utformning.
- Skyltar och signaler, AFS 2008:13. Kan hämtas från: http://www.lagrummet.se.
- Lag om brandfarliga och explosiva varor, SFS 2010:1011 (med ändringar). Kan hämtas från: http://www.lagrummet.se.
- Förordning om brandfarliga och explosiva varor, SFS 2010:1075 (med ändringar). Kan hämtas från: http://www.lagrummet.se.
- Lag om skydd mot olyckor, SFS 2003:778 (med ändringar). Kan hämtas från: http://www.lagrummet.se.
- Förordning om skydd mot olyckor, SFS 2003:789 (med ändringar). Kan hämtas från: http://www.lagrummet.se.
- Fire Protection Handbook. NFPA , 2003.
- Life Safety Code Handbook. NFPA, 2003.
- NFPA 101, Life Safety Code. NFPA, 2003.
- BS 7974:2001 Application of fire safety engineering principles to the design of buildings :, Code of practice.
- Utrymning, planera, öva, utvärdera, Rapport R1:1987. Byggnadsfunktionslära, KTH, 1987.
- Utrymningssäkerheten i servicehus, Rapport R3:1987. Byggnadsfunktionslära, KTH, 1987.
- Sime, J.: Safety in the built environment.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Univ.lektor Robert Jönsson, robert.jonsson@brand.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.