Gäller för: Läsåret 2013/14
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2013-04-17
Obligatorisk för: TM5-TEMA
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursen syftar till att utveckla framtidens ledare inom technology
management i att tänka helheter, hantera komplexa situationer och
komplexa problem, och skapa nya och oväntade lösningar. Baserat
på utmaningar från samhälle eller företag, kommer kursen
realisera existerande kunskaper och utmana konventionellt tänkande
i att hitta nya strategier och angreppsätt. Vidare syftar kursen
till att stimulera och utveckla studentens entreprenöriella
färdigheter och innovationsförmåga.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
o Diskutera och förklara grundläggande och avancerade
begrepp, koncept och aspekter av komplexitetsteori, komplexa
system, entreprenörskap och förändringsarbete.
o Diskutera och förklara relevanta aspekter relaterat till
komplexa situationer och svåra utmaningar.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
o Formulera, strukturera, designa och genomföra ett projekt
som adresserar en samhälls- och/eller affärsutmaning.
o Designa, genomföra och analysera en studie av en komplex
situation baserad på och förankrad i relevant teori och empiriska
studier.
o Skapa en konceptuell lösning av relevans och värde för den
komplexa situationen
o Hantera projektsituationer med flertalet intressenter
(uppdragsgivare, samhälls-/affärsintressenter, handledare,
examinator) under dynamiska förhållanden i grupp.
o Organisera och hantera en projektgrupp med 8-10 deltagare.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
o Förstå, reflektera och värdera situationer med hög
komplexitetsgrad
o Värdera och redogöra för de för projektet relevanta
aspekterna skriftligt och muntligt i idéskiss och slutrapport
(för uppdragsgivare och kursledning).
Kursens innehåll bygger på en serie inledande föreläsningar om
komplexitetsteori, slumpteori, systemteori och hur dessa kan
applicerat inom analys och lösningsframtagande i situationer som
är svårförståliga och komplexa i sin natur (ex. nyintroduktion
av produkter, nya tjänster i sjukvården, problematiken kring
hemlösa). Fokus är på lärande om och hur man kan analysera och
hantera utmaningar, både samhälleliga och affärsmässiga, där
historiska förlopp, rationellt tänkande och traditionell logik
inte ger några svar eller möjliggör prediktion. Studenterna
kommer arbeta i grupper som kommer att ställas inför en svår och
komplex utmaning och på bästa möjliga sätt förstå och ska på
bästa möjliga sätt hitta hållbara lösningar på dessa.
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Skriftlig begreppstentamen
Individuell processreflektion
Gemensamt projektresultat
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Fredrik Nilsson, fredrik.nilsson@plog.lth.se