Kursplan för
Vattenvård
Water Management
EXTN25, 15 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2013/14
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2013-04-15
Allmänna uppgifter
Valfri för: W4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet är att studenterna ska förvärva en integrerad syn på
vatten som naturresurs.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Ha förvärvat
- en integrerad syn på vatten som naturresurs
- kunskap om vattenmiljöns beroende av tillrinningsområdenas
struktur och utnyttjande, kopplingen land-sjö-hav, samt hur
vattnets kretslopp och näringsgrad påverkas av människan
- erfarenhet av praktisk övning i lösande av
vattenvårdsproblem genom integrerade åtgärder inom hela
avrinningsområden och arbete med verkligt datamaterial i
GIS-miljö
- kunskaper om svensk och internationell vattenvårdspolicy
- inblick i hur vattenvårdande myndigheter och företag
arbetar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Ha förvärvat
- förmåga att presentera vattenvårdsproblem och deras lösning
i skriftlig och muntlig form.
Kursinnehåll
- hydrologi och omsättning av näringsämnen: Mät- och
beräkningsmetoder samt tillämpningar. Samband mellan
avrinningsområde och vattendrag. Vattnens (sötvatten, kustvatten,
Östersjön) produktionsförhållanden och människans utnyttjande
av dessa.
- vattenvårdsproblem och åtgärdsförslag avseende
eutrofiering, försurning, dikning, reglering av sjöar och
vattendrag, utsläpp av avloppsvatten, processvatten från
industrier samt framtida effekter av den pågående
klimatförändringen diskuteras.
- aktuell miljölagstiftning, miljökvalitetsövervakning av
vatten och dess organismer, problemanalys, kartering och
inventering av avrinningsområden med förslag till långsiktiga
åtgärder.
- alternativa åtgärder för att lösa vattenproblem:
sjörestaurering, biomanipulering, våtmarksanläggning samt
kalkning. Fiskevårdens mål och medel. Reningsteknik avseende
dricksvatten, dagvatten och avloppsvatten.
- träning i muntlig och skriftlig presentation.
- träning i informationssökning och hantering
- eget litteraturprojekt: 15 timmar
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Examination sker i regel skriftligt och muntligt, dels i form av en sammanfattande skriftlig tentamen nära kursens slut, dels i form av skriftliga och muntliga projektredovisningar. För godkänt på kursen krävs godkänd skriftlig tentamen, godkänd projektrapportering samt aktivt deltagande i alla obligatoriska moment. Slutbetyget avgörs genom en sammanvägning av resultaten på den skriftliga tentamen och det individuella litteraturprojektet. För studerande som ej godkänts vid ordinarie tentamen erbjuds ytterligare tentamenstillfälle i nära anslutning härtill.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: BIO787
Kurslitteratur
- Enligt fastställd litteraturlista, vilken skall finnas tillgänglig senast fem veckor före kursstart, se Biologisk grundutbildnings webbsida, http://www.biol.lu.se/biologi.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Per Nyström, per.nystrom@limnol.lu.se
Hemsida: http://www.biol.lu.se
Övrig information: Undervisningen utgörs av föreläsningar, fältövningar (21 timmar), seminarier (18 timmar), gruppövningar, projektarbeten (36 timmar), såväl individuellt som i grupp, samt studiebesök på myndigheter och konsultföretag. Deltagande är obligatoriskt.