Kursplan för
Introduktion till brand och risk
Introduction to Fire and Risk Engineering
VBRA05, 9 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)
Gäller för: Läsåret 2012/13
Beslutad av: Utbildningsnämnd 2
Beslutsdatum: 2012-03-16
Allmänna uppgifter
Obligatorisk för: BI1
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet är att studenterna skall få en bred och översiktlig
kunskap inom brandteknik och riskhantering. Kursen syftar också
till att ge kursdeltagarna kunskaper i kommunikations- och
påverkansprocessens natur samt att träna dem i att tillämpa
dessa kunskaper i olika sammanhang. Detta syftar till att ge
studenterna insikter i och erfarenheter av muntlig framställning
med tonvikt på interpersonell kommunikation, konsten att
övertyga, föredrag/undervisningsteknik.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna beskriva grundläggande teori kring flamförbränning och
produktion av förbränningsprodukter samt översiktligt beskriva
värmetransporten vid brand.
- Kunna beskriva brandförlopp i rum samt de fenomen som uppstår
vid en rumsbrand.
- Kunna beskriva de vanligaste släckmedlens funktion och
användningsområden, beskriva vanligt förekommande
detektionssystem och deras funktion samt beskriva
räddningstjänstens roll för att begränsa skador till följd av
brand i slutna utrymmen.
- Kunna beskriva hur det byggnadstekniska brandskyddet är
uppbyggt av aktivt och passivt brandskydd samt hur byggreglerna är
uppbyggda och deras funktion.
- Kunna beskriva begreppen risk, riskanalys och riskhantering
samt kunna redogöra för riskperceptionens betydelse och
innebörd
- Kunna beskriva säkerhetsregler för laboratoriearbete.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna tillämpa kommunikations- och påverkansprocessen i olika
sammanhang.
- Kunna använda grundläggande begrepp och teorier inom
brandtekniken.
- Kunna introducera tillämpning av vissa delar i
riskhanteringsprocessen.
- Kunna utnyttja facktermer inom området både i tal och
skrift.
- Muntligt och skriftligt kunna beskriva ett ämnesområde, samt
argumentera och övertyga.
- Kunna söka och sammanställa kunskap.
- Kunna utföra grundläggande informationssökningar
- Behärska grunderna i formalia vid rapportskrivning
- Vara bekant med frågor kring akademiskt skrivande och
plagiering
- Kunna beskriva grunderna för retorik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare
kunskap.
Kursinnehåll
Kursen är indelad i sex moment:
- Grundläggande brandteori och rumsbranden
- Brandskydd
- Risk
- Brandingenjörens roll i samhället
- Ett övergripande kommunikationsmoment
- Introduktion i bibliotekens informationsresurser och i
grundläggande sökteknik
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Examination sker med tre inlämningsuppgifter (fördjupningsuppgift) som skall redovisas skriftligt och/eller muntligt samt en laborationsrapport. Samtliga inlämningsuppgifter måste vara godkända för att studenten skall få godkänt på kursen. Dessutom krävs obligatorisk närvaro på samtliga seminarier, laborationer samt på praktikdagen på MSB:s skola i Revinge.
Antagningsuppgifter
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: VBR150, VBR162, VBRA01
Kurslitteratur
- Bengtsson, L-G.: Övertändning, backdraft och brandgasexplosion sett ur räddningstjänstens perspektiv. Karlstad: Räddningsverket., 1998. Ss. 4:3-4:5, 4:13-4:14, 4:15-4:19, 4:28-4:30.
- Bengtsson, L-G.: Inomhusbrand. Karlstad: Räddningsverket., 2001.
- Frantzich, H.: Tid för utrymning vid brand. Karlstad: Räddningsverket., 2000.
- Jönsson, G. : Grundläggande fysik om gaser och vätskor. Lund: Studentlitteratur., 1998. Ss. 197-217.
- Karlsson, B., & Quintiere, J. G.: Enclosure fire dynamics. Boca Raton: CRC, 2000. Ss. 11-32.
- Nilsson, D., & Holmstedt, G. : Kompendium i aktiva system - Detektion. Lund: Lunds universitet., 2008.
- Särdqvist, S., : Vatten och andra släckmedel. Karlstad: Räddningsverket., 2007.
- Holmstedt, G.: Kompendium i släckmedel och släckverkan. Lund: Lunds universitet., 2000.
- Grimvall, G., Jacobsson, P. & Thedéen, T.: Risker i tekniska system. Lund: Studentlitteratur., 2003. Ss. 15-25, 235-271.
- Enander, A.: Människors förhållningssätt till risker, olyckor och kriser. Karlstad: Räddningsverket., 2005. Ss. 13-22.
- Ramsberg, J.: Har alla liv samma värde?. 2003. Bi-lagan (2), ss. 20-22.
- Liljenström, S. & Kvarnbäck, M: Miljömålen i korthet - och en sammanfattning av miljömålsrådets utvärdering 2008. Stockholm: Naturvårdsverket., 2008.
- Alfredsson, C. & Carlsson, C-H.: Räddningstjänst och miljö. Räddningsverket, 2006, kan laddas hem från: http://cursnet.srv.se/clm/publikationer/filer/raddningstjanst-och-miljo-srv2006.pdf. Kapitel 1, (3), 4, 5, (6), 7.
- Information om produkters miljöbelstning. Stockholm: Naturvårdsverket, 2005. Ss. 67-81.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Univ.lektor Robert Jönsson, robert.jonsson@brand.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.