Kursplan för läsåret 2001/2002
LEDARSKAP I FÖRÄNDRINGMAM100
Leadership in Different Organisational Settings

Poäng: 5.0 Betygskala: TH. Extern valfri för: L4, V4. Kursansvarig: Jan Erik Rendahl. Förkunskapskrav: Minst 120 poäng godkända av L- eller V-utbildningen. Godkänd kurs i arbetsorganisation. Dispens för det senare förkunskapskravet kan ges för läsåret 2001/02.. Prestationsbedömning: Betyg på projektarbete samt aktivt deltagande i grupp- och ledarövningar, godkända litteraturreferat och minst 75 % närvaro på föreläsningarna. Övrigt: Kursen är inställd läsåret 2001/2002. Projektarbete: 100 timmar "Följa en grupp och dess ledare" - intervjua ledare och ledda - observera enligt utarbetat observationsschema gruppens och ledarens styrkor och svagheter - sammanställa en rapport över vad man iakttagit - utarbeta en kommunikationsstrategi för hur den muntliga och skriftliga återkopplingen skall delges den observerade ledaren och gruppen samt genomföra återkopplingen - rapport, innehållande referat av den obligatoriska litteraturen, skriftliga reflektioner över de genomgångna gruppövningarna samt en beskrivning av projektarbetet med ett slutkapitel om hur mitt eget ledarskap kan utvecklas för att kunna bli en framtida ledare. Deltagarantalet är begränsat till maximalt 20.

Mål:
Teknologen skall erhålla en inledande förberedelse för rollen som ledare i ett modernt företag som ständigt utvecklas och förändras. Teknologen skall också få ökad kunskap om sig själv och hur han/hon fungerar i grupp.

Innehåll:
Kursen innehåller i huvudsak två delar: självkännedom och dagens ledarskapssituation i större företag.

Teorigenomgång av personlighetsteorier. Deltagande i praktiska övningar i syfte att illustrera hur olika människor reagerar i liknande situationer och vilket ledarstöd som olika människor behöver för att kunna frigöra sin kapacitet i såväl vanliga som mer stressande arbetssituationer. Praktiska gruppövningar genomförs med analys av hur gruppen och gruppledarskapet har fungerat.

Föreläsningar om ledarskap, förändringsarbete och nytänkande.

Personligt projektarbete kring förändringsarbete och ledarskap i någon del av ett företag. Kan helt eller till viss del utföras som grupparbete. Handledning från företaget och slutligen muntlig och skriftlig presentation av arbetet med bedömare från näringslivet och från LTH.

Litteratur:
Visionary Leadership, Burt Nanus (200 sidor). Images of Organization, Gareth Morgan (300 sidor referensbok). The Critical Path to Corporate Renewal, Michael Beer et al. (250 sidor). Improving Organisational Effetiveness, Bernard Bass (200 sidor).
Ledarskapsdiamanaten, Peter Koestenbaum (200 sidor). Arbeta - Varför det?, Michael Maccoby (200 sidor). The Wisdom of Teams, Jon Katzenbach et al (200 sidor referensbok). The New, New Thing, Michael Lewis (250 sidor).
Sources of The Self - The Making of the Modern Identity, Charles Taylor (500 sidor referensbok). Karriärer i kläm - Om chefen, familjen och företaget, Claes Edlund et al. (200 sidor).

Kompendier i samband med genomförande av studiebesök och gruppuppgifter (ca 200 sidor).

Litteraturen examineras genom godkända litteraturreferat av grupper om tre studenter. I referaten ingår som obligatorisk del reflektion över hur den egna ledar- och gruppkompetensen kan förbättras. Litteraturdelen skall vara inlämnad före framläggandet av de egna projektarbetena.