Kursplan för läsåret 2001/2002
DESIGNMETODIKIDE061
Design Methodology

Poäng: 5.0 Betygskala: UG. Obligatorisk för: ID2. Kursansvarig: Gästprofessor Lena Sperling. Prestationsbedömning: För godkänt slutbetyg krävs godkänd övningsuppgift omfattande fyra deluppgifter (skiss, modell, datormodell samt produktbeskrivning). Webbsida: http://www.ide.lth.se/

Mål:
Kursens mål är dels att förmedla etablerade rutiner inom designarbetet, dels att vara en plattform för syntes av kunskaper förvärvade inom kurserna i belastnings- och kognitionsergonomi samt databaserad produktmodellering och simulering.

Innehåll:
Ett problem väljs, som genom utformning av en ny produkt, skall lösas och visualiseras med hjälp av kunskaper som förvärvats i ovan nämnda kurser.

Kursen belyser centrala moment i designprocessen. Planering av designarbetet och problemanalys är inledande moment. Funktionsanalys tränas med särskilt fokus på ergonomi. Vidare ingår kreativ problemlösning samt metoder för generering och värdering av idéer. I designprocessen kombineras tidigare förvärvade kunskaper i skiss- och modellteknik med nya kunskaper i datorbaserade metoder för visualisering. Under kursen skall samverkan ske med olika målgrupper, som brukare och representanter för industriföretag.

Litteratur:
Landqvist J. 1994. Vilda idéer och djuplodande analys. Om designmetodikens grunder. Carlssons förlag, Stockholm.

Lawson B. How designers think. 1999. The design process demystified. Architectural Press, Butterworth-Heinemann, Oxford.

Jordan, P.W. 2000. Designing pleasurable products. Taylor & Francis, London.