Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning BI/RH
Beslutsdatum: 2022-11-09
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Det övergripande syftet med kursen är att ge yrkesverksamma inom krisberedskap, civilt försvar och skydd mot olyckor en djupare förståelse för hur analys och värdering av risker, hot, förmågor och sårbarheter beror av varandra och hur sådana aktiviteter kan bedrivas med målet att skapa kunskapsunderlag för att kunna hantera risker. Vidare syftar kursen till att ge studenterna tillräckliga kunskaper om hur människor, organisationer och flera organisationer tillsammans hanterar och fattar beslut om risker för att på så sätt lägga grunden för att de ska kunna föreslå hur riskhantering borde bedrivas på ett ändamålsenligt vis.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen tillämpar en modern syn på vad risk och riskhantering är. Detta innebär en bredare användning än vad som traditionellt förknippas med dessa begrepp, t.ex. såsom riskhantering ibland beskrivs inom ramen för det svenska krisberedskapssystemet. Inom detta bredare synsätt handlar riskhantering om att på olika sätt reducera konsekvenserna som kan inträffa i framtiden för sådant som anses vara av värde för en organisation eller samhälle. Det innebär bland annat att även aktiviteter såsom kontinuitetshantering, sårbarhetsanalys, beroendeanalys och förmågeanalys täcks in av kursen.Kursen är upplagd så att den möjliggör och i största möjliga mån sammanlänkar parallella studier med deltagarnas yrkesverksamhet. Studierna struktureras utifrån fyra kursmoduler vilka beskrivs i mer detalj nedan. Till varje kursmodul kopplas föreläsningar, litteratur och en inlämningsuppgift. Det ingår även att granska uppgifter från kurskamrater. En avslutande inlämning (bestående av en portfölj av inlämningsuppgifter) som är examinerande sker i anslutning till den avslutande fysiska träffen där den också presenteras. Alla uppgifter under kursen fokuserar på att skapa förutsättningar för att förstå, förklara och förbättra olika delar av den egna verksamheten.
Kursmodul 1: Introduktion till begrepp och koncept inom området riskhantering
Kursmodulen fokuserar på viktiga begrepp såsom risk och riskhantering. En viktig del handlar om utvecklingen av synen på risk och riskhantering från ett förhållandevis snävt synsätt där sannolikheter är centrala till det så kallade ”nya riskperspektivet” som innebär en bredare syn på vad risk och riskhantering är. I detta nya perspektiv ingår också andra viktiga begrepp såsom osäkerhet, sårbarhet, förmåga och resiliens. Genom det nya perspektivet kan områden som kontinuitetshantering, riskhantering, krisberedskap, etc. relateras till varandra.
Kursmodul 2: Att analysera risk, sårbarhet, kontinuitet och förmåga
Den andra kursmodulen bygger vidare på den första och fokuserar på att visa hur olika typer av analyser kan genomföras och relateras till varandra. Exempelvis riskanalys, förmågeanalys, sårbarhetsanalys och konsekvensanalys (business impact assessment). Vidare ingår hur man kan presentera resultatet från sådana analyser.
Kursmodul 3: Att använda analyser för beslutsfattande och hantering av risker
Den tredje kursmodulen fokuserar på hur resultatet från en analys kan användas som underlag för beslutsfattande. Olika sätt att utvärdera beslut ingår i kursdelen. Att kunna genomföra en analys och presentera åtgärdsförslag (för att exempelvis minska risken) är en viktig del i denna kursmodul.
Kursmodul 4: Hur hanteras riskeri praktiken och hur kan man analysera riskhantering?
Den fjärde och sista kursmodulen handlar om att kunna analysera och utvärdera riskhantering. Detta inkluderar bland annat kunskap om hur människor, grupper och organisationer hanterar risk. Vidare ingår kunskap om hur man kan beskriva och analysera riskhantering i sammanhang som präglas av flera olika aktörer med starka beroenden
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kurserna examineras genom inlämningsuppgifter, genomförd kamratgranskning, samt närvaro vid obligatoriska seminarier. Vid frånvaro från obligatoriska moment i kursen, t.ex. obligatoriska seminarier, kommer momentet att ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0119. Benämning: Inlämningsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Individuella uppsatser/projektuppgifteroch portfölj med syntes.
Kod: 0219. Benämning: Kamratgranskning.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftligaredogörelsermed kommentareroch muntlig redogörelse.
Kod: 0319. Benämning: Seminarier.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Aktiv medverkan vid obligatoriska seminarier.
Förutsatta förkunskaper: Godkänt resultat på kursen TFRU25 Perspektiv på trygghet, säkerhet och resiliens i samhället, 3 hp.
Kursansvarig: Henrik Tehler,, henrik.tehler@risk.lth.se