Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning BI/RH
Beslutsdatum: 2022-11-09
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syftet med kursen är att ge yrkesverksamma inom krisberedskap, civilt försvar och skydd mot olyckor ökad förståelse för och förmåga att arbeta med förändringsarbete och förmågeutveckling för trygghet, säkerhet och resiliens i samhället. Syftet är även att bidra till utveckling av deltagarnas professionella verksamhet, genom att koppla kursens innehåll till den,samt att stärka kopplingarna mellan aktörer som är verksamma inom de olika områdena krisberedskap, civilt försvar och skydd mot olyckor.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen är upplagd så att den möjliggör och i största möjliga mån sammanlänkar parallella studier med deltagarnas yrkesverksamhet. Detta genom att kursen tar avstamp i de faktiska sammanhang som deltagarna arbetar i och sker genom en kombination av distansstudier och fysiska träffar. Alla uppgifter fokuserar på att förstå, förklara och förbättra olika delar av den egna verksamheten och arbetet i samhället i stort med hjälp av litteratur, filmade föreläsningar, reflektionsfrågor, kamratgranskning och seminarier med fokus på dialog med andra kursdeltagare och lärare. Kursen är uppbyggd i fyra kursmoduler och består av två fysiska kursträffar (en i början av kursen och en i slutet av kursen) och där emellan av distansstudier med digitala, interaktiva seminarier. Den första modulen i kursen fokuserar på centrala begrepp och perspektiv på förändringsarbete och förmågeutveckling. Den andra kursmodulen behandlar olika aktörer och roller i förändringsarbete och förmågeutveckling, samt hur dessa påverkar möjligheterna för framgång och hållbarhet. Den tredje modulen i kursen hanterar olika typer av förändring och utveckling, samt viktiga verktyg och fallgropar för förändringsarbete och förmågeutveckling. Den fjärde och sista modulen i kursen fokuserar på designen av faktiska initiativ för att skapa förändring och utveckla förmåga.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kurserna examineras genom inlämningsuppgifter, genomförd kamratgranskning, samt närvaro vid obligatoriska seminarier. Vid frånvaro från obligatoriska moment i kursen, t.ex.obligatoriska seminarier, kommer momentet att ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0119. Benämning: Inlämningsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Individuella uppsatser/projektoch portfölj med syntes.
Kod: 0219. Benämning: Kamratgranskning.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftliga redogörelser med kommentarer och muntlig redogörelse.
Kod: 0319. Benämning: Seminarier.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Aktiv medverkan vid obligatoriska seminarier.
Förutsatta förkunskaper: 180 ETCS of university education or 5 years of relevant work experience is required. Applicants shall work as professionals in a field of work relevant to the course.
Kursansvarig: Per Becker, per.becker@risk.lth.se