Kursplan för

Ledning och samverkan i samband med akut krishantering
Command and Collaboration in Crisis Response Management

TFRU26, 5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)

Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning BI/RH
Beslutsdatum: 2022-11-09

Allmänna uppgifter

Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Syftet med kursen är att ge yrkesverksamma inom krisberedskap, civilt försvar och skydd mot olyckor ökad förståelse för viktiga aspekter avledning och samverkan över hela hotskalan. Vidare är syftet att ge studenten ökad förståelse för centrala utmaningar inom ledning och samverkan samt analytiska verktyg för att med ett vetenskapligt förhållningssätt bedriva förmågeutveckling inom området. Syftet är även att bidra till en akademisk arena för utvecklingsdiskussioner över aktörsgränserna och att stärka kopplingarna mellan aktörer som är verksamma inom krishanteringsområdet.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Kursinnehåll

Kursen är upplagd så att den möjliggör och i största möjliga mån sammanlänkar studier med deltagarnas yrkesverksamhet. Detta genom att kursen både sker genom distansstudier och fysiska träffar, samt tar avstamp i de faktiska sammanhang som deltagarna arbetar i. Alla uppgifter fokuserar på att förstå, förklara och förbättra olika delar av den egna verksamheten och arbetet i samhället i stort.

Kursen är uppbyggd i fyra kursmoduler och börjar och avslutas med en fysisk träff. Under introduktionsträffen går vi igenom vad som är kärnan i ledning och samverkan och vad man kan förvänta sig av vetenskapen inom området. Det vetenskapliga förhållningssättet kommer sedan att löpa som en röd tråd genom kursen.

Den första kursmodulen fokuserar på system för ledning och samverkan över hela hotskalan. Vi går igenom vad ett system är, vilka komponenter som kan ingå i ett system för ledning och samverkan samt tar upp exempel på formella system och analyserar dessa kritiskt. Andra modulen behandlar problemlösning som en central del av ledning och samverkan. Modulen fokuserar på processer för problemlösning och beslutsfattande samt faktorer som påverkar dessa. Tredje modulen behandlar ledarskap. Med ett kritiskt förhållningssätt går vi igenom olika ledarskapsstilar och kopplar dessa till relevanta situationer i samband med ledning och samverkan över hela hotskalan. Fjärde modulen handlar om utvärdering av ledning och samverkan över hela hotskalan. Modulen tar upp frågeställningar som varför vi ska utvärdera ledning och samverkan,vad vi bör utvärdera,hur vi ska utvärdera samt hur vi ska ta hand om och lära från utvärderingarna.

Till varje kursmodul kopplas inspelade föreläsningar och relevant litteratur och studenten ska genomföra en inlämningsuppgift som kamratgranskas. Kursen avslutas med en sammanfattande inlämningsuppgift som redovisas i gruppen under den fysiska avslutningsträffen, där även kursen summeras och diskuteras.

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kurserna examineras genom inlämningsuppgifter, genomförd kamratgranskning, samt närvaro vid obligatoriska seminarier. Vid frånvaro från obligatoriska moment i kursen, t.ex. obligatoriska seminarier, kommer momentet att ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Delmoment
Kod: 0119. Benämning: Inlämningsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Individuella uppsatser/projektoch portfölj med syntes.
Kod: 0219. Benämning: Kamratgranskning.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftliga redogörelser med kommentarer och muntlig redogörelse.
Kod: 0319. Benämning: Seminarier.
Antal högskolepoäng: 1. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Aktiv medverkan vid obligatoriska seminarier.

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Förutsatta förkunskaper: Godkänt resultat på kursen TFRU25 Perspektiv på trygghet, säkerhet och resiliens i samhället, 3 hp.

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Tove Frykmer, tove.frykmer@risk.lth.se