Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2022-11-09
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter som behövs för genomförande av synergonomisk riskbedömning av den visuella miljön med hjälp av verktyget VERAM- Visual Ergonomics Risk Analysis Method. Deltagarna får utbildning i användandet av metoden och får fri tillgång till metoden efter slutförd kurs.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
• kunna beskriva hur en bra visuell arbetsmiljö ska
vara.
• kunna identifiera relevanta risker i den visuella
arbetsmiljön
• kunna beskriva grundläggande begrepp inom området
synergonomi
• kunna redogöra för synergonomins påverkan på
arbetsställningar och arbetsrörelser
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
• kunna genomföra en synergonomisk riskbedömning
• kunna genomföra belysningsmätningar gällande
belysningsstyrka och luminans
• kunna använda en synergonomisk riskbedömningsmetod kallad
VERAM på verkliga arbetsplatser
• kunna analysera svaren från VERAM och ge rekommendationer och
åtgärdsförslag för åtgärder av eventuella risker i den
synergonomiska miljön och omsätta detta i en rapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• Kritiskt reflektera över relationen mellan de subjektiva
besvären och de objektivt bedömda riskerna i den synergonomiska
miljön och omvandla denna kunskap till åtgärdsförslaget
Kursen består av totalt tre tillfällen med undervisning. De första två tillfällena har tre dagar vardera innehållande föreläsningar och laborationer, sedan ett avslutande tillfälle med redovisningar. Avsnittet om synergonomi handlar om den visuella miljöns påverkan på vårt arbete och innehåller ögats funktion, ljusets visuella och icke visuella påverkan på människan, ögonbesvär, synobjektet och arbetsmaterialet, synavstånd samt belysningen. Momentet belysning innefattar teori och praktik beträffande ljuskällor och ljusarmatur samt planering av belysning.
Avsnittet om belysning och hälsa berör relationen mellan den visuella/icke-visuella miljön och ögonbesvär/belastningsbesvär i nacke, axlar och skuldror.
Avsnittet om VERAM handlar om verktygets utformning och användning.
Delmoment som ingår är föreläsningar, laborationer, självstudier och webbaserat undervisningsmaterial.
Övrigt
Kursen sker på deltid. Undervisning ges vid Lunds Universitet och
omfattar fyra fysiska obligatoriska utbildningstillfällen och och
fyra digitala obligatoriska utbildningstillfällen. Mellan
kursträffarna kommer kursdeltagarna bedriva självstudier,
genomföra arbetsplatsbesök och använda VERAM.
Kursen riktar sig främst till personer som arbetar med riskbedömningar på arbetsplatser, såsom ergonomer, arbetsmiljöingenjörer och skyddsombud, men även personer inom hälso- och sjukvård.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kursen examineras genom rapportskrivning om och redovisning av ett projektarbete. Rapporten ges betyget underkänd/godkänd. Vid betyget underkänd finns det möjlighet att förbättra rapporten och lämna in igen för ny bedömning, enligt överenskommelse.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Förutsatta förkunskaper: -
Förtur: -
Kursansvarig: Hillevi Hempälä, hillevi.hemphala@design.lth.se