Kursplan för

Introduktion till säkerhetsvetenskap
Introduction to Security and Safety Science

TFRU23, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)

Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2022-11-09

Allmänna uppgifter

Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Kursens introducerar vetenskapliga grunder för ett organisatoriskt säkerhetsarbete. Kursens deltagare utvecklar en översiktlig kunskap om och grundläggande förståelse för säkerhetsvetenskap, avsedd att stärka deras förmåga att leda och bedriva ett effektivt organisatoriskt säkerhetsarbete.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

 

Kursinnehåll

Kursen omfattar kunskapsområdet säkerhetsvetenskap, principer för ett systematiskt säkerhetsarbete, händelsehantering ur ett strategiskt kommunikationsperspektiv, säkerhetskultur och dess relation till säkerhet, mellanmänskliga relationer, grundläggande underrättelseanalys samt beslutsfattande under osäkerhet.

Vid ett antal sammankomster ges information, undervisning och återkoppling från lärare. Däremellan bedriver deltagarna självständiga studier. Dessa omfattar läsning av litteratur och lösning av en serie hemuppgifter. Hemuppgifterna utgör kursens examination. I hemuppgifterna ska deltagarna tillämpa teorier från kursen på sin egen arbetspraktik. Därmed sammanlänkar deltagarna kursens teorier med sina övriga kunskaper och erfarenheter, så att den resulterande förståelsen blir kalibrerad och studiearbetet i kursen får tydlig nytta för deltagarens yrkesutövning.

 

 

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kursen examineras genom inlämning av sex skriftliga hemuppgifter, som speglar kursens olika delområden och tillsammans bildar en helhet. För godkänt betyg skall samtliga hemuppgifter vara godkända.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Examinator: Calle Rosengren, calle.rosengren@design.lth.se
Kursansvarig: Jonas Borell, jonas.borell@design.lth.se
Hemsida: http://www.design.lth.se