Kursplan för

Processäkerhet för industrin
Process Safety for Industry

TFRU33, 15 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning B/K
Beslutsdatum: 2022-06-09

Allmänna uppgifter

Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Syftet med kursen är att ge en kunskapsbas om hur processrisker i industrin hanteras effektivt. Detta kräver förståelse av hur den tekniska utformningen av en anläggning, verksamhetens organisation och människors roll samverkar med varandra. Kursen kopplar ihop teoretiska och vetenskapliga principer och ramverk med praktisk tillämpning för att erbjuda en helhetsbild av riskhanteringsprocessen inom processindustrin

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

För godkänd kurs skall deltagaren

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

För godkänd kurs skall deltagaren

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

För godkänd kurs skall studenten

 

 

Kursinnehåll

Introduktion till riskhanteringsprocessen inklusive riskanalys, riskvärdering och riskbehandling.

Aktuella riskbegrepp

Introduktion till kemikaliers inneboende egenskaper och risker

Riskanalysmetoder inom processäkerhet (exempelvis checklistor, indexmetoder, HazOp, what if, felträdsanalys, händelseträdsanalys, bow-tie)

Olycksmodeller, barriärperspektiv och komplexa system

Människans begränsningar och förutsättningar utifrån: kognition (perception, minne, inlärning) mänskligt felhandlande, stress, psykosociala och fysiska miljöfaktorer.

Beskrivning av hur olyckor uppkommer utifrån: latenta förhållanden, aktiva fel, säkerhetsbarriärer, komplexitet, situationsfaktorer.

Teorier och modeller för organisationer och deras arbete med riskhantering, t ex ledningssystem, beslutsfattande och säkerhetskultur.

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Enskilda skriftliga hemuppgifter Om så krävs för att en deltagare med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en deltagare utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd deltagare.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Antagningsuppgifter

Kursen överlappar följande kurser: KETF35, MAMN45, VRSN25, VBRN50

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Christian Hulteberg, christian.hulteberg@chemeng.lth.se
Examinator: Jonas Borell, jonas.borell@design.lth.se