Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning B/K
Beslutsdatum: 2022-06-09
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syftet med kursen är att ge en kunskapsbas om hur processrisker i industrin hanteras effektivt. Detta kräver förståelse av hur den tekniska utformningen av en anläggning, verksamhetens organisation och människors roll samverkar med varandra. Kursen kopplar ihop teoretiska och vetenskapliga principer och ramverk med praktisk tillämpning för att erbjuda en helhetsbild av riskhanteringsprocessen inom processindustrin
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
För godkänd kurs skall deltagaren
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
För godkänd kurs skall deltagaren
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
För godkänd kurs skall studenten
Introduktion till riskhanteringsprocessen inklusive riskanalys, riskvärdering och riskbehandling.
Aktuella riskbegrepp
Introduktion till kemikaliers inneboende egenskaper och risker
Riskanalysmetoder inom processäkerhet (exempelvis checklistor, indexmetoder, HazOp, what if, felträdsanalys, händelseträdsanalys, bow-tie)
Olycksmodeller, barriärperspektiv och komplexa system
Människans begränsningar och förutsättningar utifrån: kognition (perception, minne, inlärning) mänskligt felhandlande, stress, psykosociala och fysiska miljöfaktorer.
Beskrivning av hur olyckor uppkommer utifrån: latenta förhållanden, aktiva fel, säkerhetsbarriärer, komplexitet, situationsfaktorer.
Teorier och modeller för organisationer och deras arbete med riskhantering, t ex ledningssystem, beslutsfattande och säkerhetskultur.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Enskilda skriftliga hemuppgifter
Om så krävs för att en deltagare med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en deltagare utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd deltagare.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Kursen överlappar följande kurser: KETF35, MAMN45, VRSN25, VBRN50
Kursansvarig: Christian Hulteberg, christian.hulteberg@chemeng.lth.se
Examinator: Jonas Borell, jonas.borell@design.lth.se