Kursplan för

Perspektiv på trygghet, säkerhet och resiliens i samhället
Perspectives on Safety, Security and Resilience in Society

TFRU25, 3 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)

Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning BI/RH
Beslutsdatum: 2022-06-09

Allmänna uppgifter

Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Syftet med kursen är att ge yrkesverksamma inom krisberedskap, civilt försvar och skydd mot olyckor ökad förståelse för centrala utmaningar för arbetet med trygghet, säkerhet och resiliens i samhället, samt verktyg att med system perspektiv, kritiskt perspektiv, design perspektiv samt makt-och normperspektiv analysera och hantera dessa. Syftet är även att bidra till utveckling av deltagarnas professionella verksamhet, genom att koppla kursens innehåll till den,samt att stärka kopplingarna mellan aktörer som är verksamma inom områdena krisberedskap, civilt försvar och skydd mot olyckor.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Kursinnehåll

Kursen är upplagd så att den möjliggör och i största möjliga mån sammanlänkar parallella studier med deltagarnas yrkesverksamhet. Detta genom att kursen sker genom distansstudier och tar avstamp i de faktiska sammanhang som deltagarna arbetar i. Alla uppgifter fokuserar på att förstå, förklara och förbättra olika delar av den egna verksamheten och arbetet i samhället i stort med hjälp av litteratur, filmade föreläsningar, reflektionsfrågor, kamratgranskning och seminarier med fokus på dialog med andra kursdeltagare och lärare.

Kursen är uppbyggd i trekursmoduler som genomförs helt på distans med onlineseminarier för att underlätta deltagande för så många som möjligt. Den första modulen i kursen fokuserar på hur arbetet med trygghet, säkerhet och resiliens genomförs i Sverige idag, vilket analyseras både individuellt och tillsammans genom systemperspektiv och kritiskt perspektiv. Den andra kursmodulen behandlar betydelsen och tillämpningen av makt-och normperspektiv för att förstå och förklara bakomliggande orsaker till varför arbetet utförs som det gör, oavsett om det är effektivt eller ineffektivt. Den tredje och sista modulen i kursen fokuserar på hur arbetet med trygghet, säkerhet och resiliens bör genomföras i Sverige, där designperspektiv används för att ge struktur åt idéer och diskussioner om hur ändamålsenliga arbetssätt, processer och verktyg kan utformas och utvärderas.

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kurserna examineras genom inlämningsuppgifter, genomförd kamratgranskning, samt närvaro vid obligatoriska seminarier.Vid frånvaro från obligatoriska moment i kursen, t.ex. obligatoriska seminarier, kommer momentet att ersättas med en skriftlig inlämningsuppgift.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Delmoment
Kod: 0119. Benämning: Inlämningsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 2. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Individuella uppsatser/projektuppgifter
Kod: 0219. Benämning: Kamratgranskning.
Antal högskolepoäng: 0,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftliga redogörelser med kommentarer och muntlig redogörelse.
Kod: 0319. Benämning: Seminarier.
Antal högskolepoäng: 0,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Aktiv medverkan vid obligatoriska seminarier.

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Per Becker, per.becker@risk.lth.se