Kursplan för

Strategisk kollektivtrafikplanering
Strategic Public Transport Planning

TFRU21, 7,5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: LTH:s uppdragsutbildningar 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning V
Beslutsdatum: 2022-06-09

Allmänna uppgifter

Fördjupning: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Syftet med kursen är att ge en gedigen översikt över kollektivtrafikens roll i samhället, resenärernas krav och olika förutsättningar samt olika aspekter på planering av kollektivtrafik i tätort och på landsbygd. Kursen ska ge kunskap om kollektivtrafik och kollektivtrafikplanering, dess förutsättningar och dess roll i samhället.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

Undervisningsform är föreläsningar, övningar och hemuppgifter. Föreläsningarna behandlar den teoretiska grunden inom kollektivtrafikplaneringen och visar på olika exempel inom planering. Övningar behandlar beräkningar och analyser och görs i mindre gruppstorlek. Efter föreläsningstillfällena görs en hemtentamen och en uppsats inom relevant område.

Grundläggande om kollektivtrafikens förutsättningar:
• Standardfaktorer för olika grupper
• Organisation, lagstiftning
• Efterfrågemodeller
• Prissättning och taxesystem
• Samhälls- och företagsekonomi

Planering av kollektivtrafik på lokal och regional nivå:
• Linjenäts- och tidtabellsplanering
• Trafikering och drift, terminaler, företagsekonomi, samhällsekonomi
• Upphandling och avtal

Dessutom tas genusperspektivet i kollektivtrafikplaneringen upp, liksom planering av kollektivtrafik för funktionsnedsatta, information och marknadsföring, kollektivtrafiken i väg- och bebyggelseplaneringen samt framtida kollektivtrafiken.

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Skriftlig hemtentamen samt en uppsats inom relevant område. Mindre övningar sker under kurstiden gruppvis. Dessa redovisas skriftligt eller muntligt i helklass. Betyget sammanvägs av inlämnad uppsats och tentamen efter kursens slut. Bedömning sker med undervisningsmålen som utgångspunkt.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Delmoment
Kod: 0117. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 4. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftlig hemtentamen
Kod: 0217. Benämning: Uppsats.
Antal högskolepoäng: 3,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Uppsats inom relevant område

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Förtur: UPPDRAGSUTBILDNING
Kursen överlappar följande kurser: VTTN10

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Helena Svensson, helena.svensson@tft.lth.se
Kursansvarig: Bengt Holmberg, bengt.holmberg@tft.lth.se
Hemsida: http://luvit.education.lu.se/LUCE/activities/activitydetails_ext.aspx?id=313
Övrig information: Kurstakt 50%, dagtid, kursperiod 2016-09-26 – 2017-01-13, kursen ges i Lund, endast uppdragsutbildning. Max 25 studenter