Kursplan för
Praktisk kunskapsteori för matematik
Applied Epistemology of Mathematics
TFRP80, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: LTH:s fristående kurser VT2023
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning F/Pi
Beslutsdatum: 2022-04-20
Allmänna uppgifter
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten en introduktion till
matematikens filosofi ur ett praktiskt perspektiv, och att göra
studenten medveten om några viktiga frågeställningar angående
matematikens kultur, såsom god forskningssed, reproducerbarhet och
mångfald.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna beskriva och använda några grundläggande teorier inom
vetenskapsfilosofi, speciellt dess tillämpning inom matematik
- kunna beskriva och ha tränat på utsökning och användning
av primär- och sekundärkällor till kunskap, speciellt
vetenskaplig forskning som publicerats i internationella
tidsskrifter
- kunna beskriva och ha tränat på metoder för att bedöma
forskningsarbete
- kunna redogöra för relevanta historiska och nutida
forskningsfrågor
- kunna beskriva aktuella utmaningar inom universitetskultur,
såsom att säkra jämställdhet och mångfald.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna tillämpa vetenskapsfilosofins arbetsmetoder för att
identifiera och analysera vanliga typer av resonemang
- kunna skriva en granskningsrapport
- kunna redogöra för nyförvärvade kunskaper och insikter
både skriftligt och muntligt, både som en del av en grupp och
enskilt
- genom ett projekt ha fått en introduktion till forskning om
olika aspekter av universitetsforskning och -kultur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna argumentera för värdet av såväl filosofiska som
personliga kritiska överväganden, beträffande olika former av
mänsklig kunskap och vetenskap
- kunna formulera relevant kritik av både individuella
filosofiska resonemang och vetenskapliga teorier.
Kursinnehåll
Kursen introducerar element av
- vetenskapsfilosofi och dess tillämpningar på matematik,
teknisk matematik och teknisk fysik,
- matematikens filosofi och historia, samt
- forskning om jämställdhet och mångfald.
Den diskuterar några frågor angående god forskningssed i
matematik. Detta inkluderar frågor om reproducerbarhet och
mångfald.
Kursens examination
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Skriftligt projekt, muntlig presentation.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- 90 hp i vilka ska ingå avslutade kurser motsvarande FMAF01 Matematik – Funktionsteori, FMAN55 Kontinuerliga system, FMSF80 Matematisk statistik, allmän kurs och EITF85 Elektromagnetisk fältteori. Engelska 6
Förtur: Akademiska poäng.
Kursen överlappar följande kurser: ??055, FMAP01
Kurslitteratur
- Thomas Kuhn: The structure of scientific revolutions. 1966. Det finns många utgåvor av denna bok, e.g. ISBN 9780226458120 from University of Chigaco Press 2012.
- A. Rodin: Axiomatic Architecture of Scientific Theories, Habilitation Thesis, S:t Petersburg University. 2020. Tillgänglig på http://philsci-archive.pitt.edu/id/eprint/17600.
- N. Vavilov: Reshaping the metaphor of proof. 2019. Publicerad i Philosophical Transactions of the Royal Society, vol 377, no 2140.
https://doi.org/10.1098/rsta.2018.0279 (18 sidor).
- Maria Chionidou-Moskofoglou (editor): Promoting Equity in Maths Achievement. , The Current Discussion:selected contributions from the proceedings of the Barcelona (25 January, 07) and the Paris (25 April, 07) Workshops. Publicacions i Edicions Universitat de Barcelona, 2008, ISBN: 978-84-475-3225-4.
Kontaktinfo och övrigt
Examinator: Carina Geldhauser, Carina.Geldhauser@math.lth.se
Kursansvarig: Carina Geldhauser, Carina.Geldhauser@math.lth.se
Hemsida: http:// https://www.maths.lth.se/course/MathCult