Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2022-04-04
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen.
Obligatorisk för: XA_MESPOM2
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syftet med examensarbetet är ge studenterna möjlighet att
utveckla och visa den kunskap och förmåga som krävs för att
självständigt utforma och genomföra ett tvärvetenskapligt och
tillämpat forskningsprojekt som tydligt visar ett vetenskapligt
förhållningssätt inom området miljöstrategisk styrning.
Vidare kommer forskningsprocessen göra det möjligt för studenten
att ytterligare utveckla sin förståelse för ett specifikt
fenomen och/eller problem som är kopplat till miljöstrategisk
styrning.
Slutligen gör kursen det möjligt för studenten att förstärka
sin förmåga att skriva vetenskapliga texter som är tydliga och
intresseväckande, som redovisar välkonstruerade resonemang och
som bygger på gedigen datainsamling och analys, samt att utveckla
sin förmåga att muntligt presentera och försvara sin
forskning.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att sammanställa och reflektera över
fördjupad kunskap inom det valda området för
forskningsprojektet
•visa förmåga att förstå och självständigt tillämpa
centrala principer och relevanta riktlinjer för
samhällsvetenskaplig forskning för att kunna genomföra ett nytt
forskningsprojekt av relevans för miljöstrategisk styrning
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att kreativt, kritiskt och självständigt
hantera komplexa frågor genom att identifiera/definiera ett
fruktbart forskningsproblem, formulera en ny genomförbar
frågeställning och/eller hypoteser som går att pröva samt
välja/utforma en lämplig metod för att besvara de avgränsade
frågorna/pröva de avgränsade hypoteserna
•visa förmåga att självständigt delta i en forskningsprocess
och därmed bidra till kunskapsutvecklingen
• visa förmåga att planera och med vetenskapliga metoder och
ett tvärvetenskapligt förhållningssätt genomföra ett
kvalificerat forskningsprojekt inom givna tidsramar
•visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap
som inhämtats i centrala meriterande kurser inom ramen för
utbildningen
• visa förmåga att i såväl nationella som internationella
sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och
diskutera sina slutsatser och de argument som ligger till grund
för dessa, och
•kunna självständigt identifiera och söka olika
informationskällor, utvärdera informationens relevans för det
aktuella problemet och göra korrekta källhänvisningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att värdera sitt eget och andra studenters examensarbete/n med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Den enskilde studenten formulerar och planerar ett
forskningsprojekt samt genomför ett examensarbete för
masterexamen inom en given tidsram. Arbetet på examensarbetet
utvecklar studentens förmåga att planera och leda större projekt
samt att samla in och analysera information för att besvara en ny
forskningsfråga med relevans för miljöstrategisk styrning.
En handledare utses till varje student. Förutom individuell
handledning består undervisningen av en serie arbetsseminarier
under kursens gång. Vid seminarierna förväntas studenterna
aktivt bidra till den allmänna diskussionen och ge återkoppling
på andra studenters arbeten.
Den enskilde studenten presenterar och försvarar sitt
examensarbete vid ett avslutande seminarium. Förutom den slutliga
uppsatsen ska studenten skriva en populärvetenskaplig
sammanfattning i enlighet med Internationella miljöinstitutets
riktlinjer.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Kursen är utformad som en individuell uppgift. Handledning ges individuellt och gruppvis. Slutbetyget baseras på den slutliga uppsatsen, den muntliga presentationen och studentens försvar av uppsatsen på slutseminariet.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN56, IMEN41, IMEM01
Kursansvarig: Lars Strupeit, lars.strupeit@iiiee.lu.se
Hemsida: https://www.iiiee.lu.se/education/european-joint-masters-programme-environmental-sciences-policy-and-management-mespom/mespom-iiiee