Gäller för: Läsåret 2019/20
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2019-04-01
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav.
Alternativobligatorisk för: XA_EMP2, XA_MESPOM2
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen är utformad för att förstärka studenternas färdigheter i akademiskt skrivande samt finslipa deras förmåga att identifiera fruktbara forskningsfrågor och definiera frågeställningar för tillämpad och tvärvetenskaplig forskning. Samtidigt ger kursen studenterna möjlighet att diskutera aktuell forskning inom det breda området konsumtionsstyrning för en övergång till en fossilfri och resurssnål ekonomi och att genom en individuell forskningsuppgift lära sig mer om en specifik fråga eller företeelse med anknytning till området.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att diskutera och sammanställa befintlig
kunskap med anknytning till ett självvalt fenomen/problem inom det
breda området konsumtionsstyrning för en övergång till en
fossilfri och resurssnål ekonomi
•visa förmåga att känna igen, förklara och använda principer
för goda exempel av formalia (vad gäller disposition, stil och
källhänsvisningar) i en vetenskaplig uppsats
•visa förmåga att problematisera en enskild forskningsfråga
och kunna beskriva och tillämpa den processen för att ta fram nya
forskningsfrågor
•kunna beskriva och tillämpa centrala principer för en
systematisk granskning av relevant litteratur
•kunna beskriva och tillämpa centrala tillvägagångssätt för
systematisk kvalitativ innehållsanalys
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att skriva en individuell vetenskaplig uppsats
som på ett bra sätt tillämpar principerna för akademiskt
skrivande
•visa förmåga att identifiera viktiga gråa och vetenskapliga
texter av relevans för ett specifikt autentiskt problem eller
fenomen
•visa förmåga att systematiskt analysera kvalitativa primära
och sekundära data som hämtats från vetenskapliga texter, grå
litteratur och/eller kvalitativa intervjuer
•visa förmåga att ställa upp/beskriva ett forskningsproblem
samt definiera relevanta och genomförbara forskningsfrågor som
bygger på en initial genomgång av grå litteratur (och/eller
intervjuer med yrkesverksamma/experter) och relevanta vetenskapliga
texter
•visa förmåga till kamrat- och självutvärdering av akademiskt
skrivande
• visa förmåga att planera och med relevanta metoder genomföra
kursuppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
•kunna diskutera etiska aspekter på forsknings- och
utvecklingsarbete och kunna tillämpa etiska riktlinjer på sitt
eget arbete
•kunna diskutera och reflektera över vetenskapens möjligheter
och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar
för hur den används
•visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kursen har en dubbel inriktning på såväl
färdighetsutveckling inom akademiskt skrivande som fördjupad
kunskap om kursens ämne: konsumtionsstyrning för en övergång
till en fossilfri och resurssnål ekonomi.
Den senare aspekten behandlas i inledande seminarier som föregås
av inläsning och består av diskussioner av centrala vetenskapliga
texter av relevans för det aktuella området och sedan följs av
studenternas egen forskning om en särskild aspekt/del av detta
område.
Inriktningen på färdighetsutveckling i akademiskt skrivande
stöds av ett antal föreläsningar, seminarier och workshoppar om
olika aspekter av akademiskt skrivande. Föreläsningarna och
seminarierna ger även träning i att kritiskt läsa och utvärdera
vetenskapliga uppsatser. Studenterna kommer att ge och få formativ
återkoppling under forskningsprocessen och summativ återkoppling
på den slutliga uppsatsen.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Seminarier och workshoppar kräver obligatorisk närvaro. Slutbetyget bygger på kvaliteten i den individuella uppsatsen (80%), den muntliga presentationen av uppsatsen (10%) samt den inlämnade kamrat- och självutvärderingen (10%).
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN32, IMEN60, IMEN62, IMEN61, IMEN54
Kursansvarig: Beatrice Kogg, beatrice.kogg@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum