Gäller för: Läsåret 2019/20
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2019-04-01
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Sedan 1970-talet har stater på olika nivåer infört en uppsättning lagar och riktlinjer för att hantera olika miljö-/hållbarhetsfrågor. Med utgångspunkt i principer och begrepp som utvecklats över tid har dessa statliga insatser haft olika utformningar och genomförandemekanismer, vilket påverkar deras effektivitet. Genom granskning och analys av de faktiska lagarna och riktlinjerna ger kursen kunskap om och förståelse för olika aspekter av insatserna – deras utveckling, innehåll och särdrag, betydelse och begränsningar, samt praktiska frågor om styrningen och genomförandet av dem.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•kunna beskriva, diskutera och jämföra lagar, politiska
förhållningssätt och instrument som införts på olika
styrningsnivåer – internationellt, regionalt, nationellt och
lokalt – med avseende på miljöfrågor som resurseffektivitet,
energi och klimat, biologisk mångfald, samt frågor om att minska
produkters miljöpåverkan
•kunna diskutera hur olika politiska förhållningssätt som
behandlas i kursen leder till innovationer på miljöområdet
•kunna beskriva, diskutera och jämföra hur begrepp och
principer inom miljöområdet som legat till grund för statliga
insatser kommer till uttryck i konkreta lagar och riktlinjer,
och
•kunna förstå och analysera lagtexter och
regleringsdokument
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•kunna sammanställa kunskap om olika aspekter av valda
statliga insatser, t ex deras utveckling, innehåll och
kännetecken, betydelse och begränsningar, samt konkreta frågor
om deras styrning och genomförande, och redovisa dem koncist i
skrift
•kunna ge konstruktiv återkoppling till kurskamrater
•kunna utveckla pedagogiskt bild/powerpointmaterial för
kurskamrater och förmedla sin kunskap inom ramen för
undervisningen, och
•kunna planera och med relevanta metoder genomföra kursuppgifter
inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
•kunna kritiskt granska statliga insatser som bygger på
liknande förhållningssätt som diskuterats i kursen och ge
konstruktiva förslag på förbättringar, och
•kunna reflektera över olika frågor som kan påverka statliga
insatser i specifika sammanhang
Kursen är utformad så att studenterna genom proaktivt och
självständigt lärande kan utveckla kunskap om och förståelse
för de frågor som behandlas på kursen. Valda statliga insatser
– multilaterala miljöavtal, politiska förhållningssätt och
instrument inriktade på att begränsa produkters miljöpåverkan
och frågor som resurseffektivitet, energi och klimat – behandlas
genom uppgifter, föreläsningar och seminarier.
Kursens huvudsakliga moment är ett individuellt projekt om en viss
lag eller ett visst regleringsinstrument. Det inleds med att
studenten skriver en kort uppsats om det förelagda ämnet och
därefter får återkoppling av kurskamrater på studentledda
seminarier. I kursen ingår även föreläsningar och seminarier
som leds av kursens lärare.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Kursen examineras genom uppgifter, deltagande i lärarledda seminarier och skriftlig examination.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN31
Kursansvarig: Naoko Tojo, naoko.tojo@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum