Kursplan för
Design och kognitiv tillgänglighet
Design and Cognitive Accessibility
TFRD90, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)
Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2023
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning ID
Beslutsdatum: 2022-12-14
Allmänna uppgifter
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursen syftar till att de studerande skall få en praktiskt
användbar utbildning i att utforma kognitivt tillgängliga
produkter, tjänster och miljöer, för att skapa ett samhälle
för alla.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna redogöra för svårigheter som kan uppstå om en person
har en kognitiv funktionsnedsättning.
- kunna redogöra för hur design kan användas för att
överbrygga dessa svårigheter så att ett funktionshinder inte
uppstår.
- kunna redogöra för principer, metoder och verktyg som kan
vara användbara för att skapa kognitiv tillgänglighet.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna analysera hur väl olika produkter, tjänster och
miljöer uppfyller krav på kognitiv tillgänglighet och redovisa
resultatet av en sådan analys.
- kunna skapa en kognitivt tillgänglig produkt, tjänst eller
miljö i ett egenformulerat projekt, genom att presentera ett
detaljerat lösningsförslag som använder sig av lämpliga
principer, metoder och verktyg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna beskriva bärande etiska principer och tankemodeller för
utformningen av ett tillgängligt, rättvist och hållbart
samhälle.
- kunna resonera kring hur design kan ta hänsyn till mänsklig
mångfald och skapa estetiska och användbara lösningar som
fungerar för den bredaste möjliga variationen av mänskliga
förmågor.
- kunna resonera kring hur design kan användas för att skapa
ett gott samhälle för alla.
Kursinnehåll
Kursen går att följa helt på distans. Varje kursmoment
innehåller introduktions- och fördjupningstexter, bildexempel,
länkar, diskussioner och avslutas med en individuell
inlämningsuppgift eller en gruppuppgift.
Kursens innehåll är:
- Vad är en kognitiv funktionsnedsättning? Vad
är det som kan vara svårt? Hur yttrar sig dessa svårigheter? Hur
många kan ha dessa svårigheter? Kan de vara permanenta eller
tillfälliga?
- Vad är kognitiv tillgänglighet? Vilka
principer och riktlinjer finns? Hur ska man tänka för att
möjliggöra användning? Vilka är utmaningarna för dig som
designer? Uppgift som öppnar ögonen för kursens tema och lyfter
fram studentens egna upplevelser och exempel på inkluderande och
exkluderande produkter, tjänster och miljöer.
- Arbetssätt, metoder och verktyg för att skapa
kognitiv tillgänglighet i en designprocess. Introduktion
av tänkbara arbetssätt, metoder och verktyg, bland annat från
områdena Användbarhet User eXperience och Universell utformning.
Individuella uppgifter och uppgifter i grupp för att testa
dessa.
- Möt användare. Samtal med personer som har
levda erfarenheter av att vara beroende av kognitiv
tillgänglighet. Formulering av dagsaktuella utmaningar där design
av kognitivt tillgängliga produkter, tjänster och miljöer skulle
göra livet enklare, roligare eller mer meningsfullt.
- Tillämpat projekt. Studenten presenterar ett
detaljerat lösningsförslag för en kognitivt tillgänglig
produkt, tjänst eller miljö.
Kursens examination
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Bedömningen av den studerandes prestationer sker genom individuella uppgifter som kontinuerligt lämnas in samt kamratgranskning och återkoppling på medstudenternas uppgifter. Omfattningen på inlämningsuppgifterna varierar mellan 300 och 1500 ord. Slutuppgiften innehåller flera steg, där också kamratgranskning ingår. Den innefattar ett tillämpat projekt med slutrapportering som kan vara skriftlig (2000-4000 ord) eller göras i andra media såsom film. Kursen är processinriktad och utgår mer från förmågan att analysera och åtgärda situationer/problem och utbyta tankar och erfarenheter med andra kursdeltagare än på instuderande av fakta.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Kursen överlappar följande kurser: TFRB20
Kurslitteratur
- Nätföreläsningar, fria e-böcker, korta utdrag ur böcker, samt länkar till webbsidor och elektroniska resurser.
Kontaktinfo och övrigt
Kursadministratör: Lena Leveen, lena.leveen@certec.lth.se
Examinator: Håkan Eftring, hakan.eftring@certec.lth.se
Kursansvarig: Håkan Eftring, hakan.eftring@certec.lth.se
Hemsida: https://www.design.lth.se/utbildning/fristaaende-kurser/design-och-kognitiv-tillgaenglighet/
Övrig information: Kursen går att följa helt och hållet på distans via internet. Om antalet sökande till kursen understiger 12 studenter kan kursen komma att ställas in.