Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08
Huvudområde: Teknik
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Valfri för: C4-sec, C4-pvs, D4-se, D4-ns, E4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen syftar till att ge studenten insikt i hur man konstruerar nya mjuk- och hårdvarusystem med hänsyn till säkerhetsbehov och risker gällande hackerattacker. Kursen ämnar ge förståelse för hela processen från krav till designval och analys av ett säkerhetskritiskt datorsystem.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Inledning: Datorsystem blir allt mer komplexa och inbegriper allt fler funktioner för vardagen, samhället och våra infrastrukturer. Samtidigt innebär detta en ökad sårbarhet i fråga om känslighet för attacker. En viktig del i att minska denna sårbarhet är kunskap om och färdighet i ingenjörsmässiga metoder för att göra system mindre sårbara och robusta mot hackerattacker och cyberhot. Kursen fokuserar på olika nyckelmetoder för att konstruera säkra system och att kunna tillämpa metoderna på konkreta användarfall.
Kursen är indelad i tre huvudblock:
Säkerhetskonstruktionsmetoder och verktyg
Säkerhets- och prestandautvärdering av system
Projekt
Vid kursstart överlämnas en projektförslagslista. Varje projekt syftar till att ta fram en säkerhetskonstruktion för ett givet önskat datorsystem. Varje projektgrupp bestående av 2-4 personer väljer ett av de listade projekten och genomför en fullständig säkerhetskonstruktion för det valda systemet inklusive en protokollimplementation. Varje projektgrupp genomför även en säkerhetsanalys av ett annat projekts systemkonstruktion.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: För godkänd kurs krävs godkänd projektuppgift (4,5 hp) samt godkända hemuppgifter (3hp). Slutbetyget avgörs genom en sammanvägning av resultatet på projektuppgiften och resultatet på hemuppgifterna.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0121. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 4.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Projektrapport, presentation samt skriftlig individuell analys
Kod: 0221. Benämning: Hemtentamen.
Antal högskolepoäng: 3.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Två hemuppgifter som ges betyget U, 3, 4, eller 5
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Christian Gehrmann,
christian.gehrmann@eit.lth.se