Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning L
Beslutsdatum: 2023-04-20
Valfri för: L4-fr, L4-fe
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syftet med kursen är att studenterna ska skaffa sig kunskaper om och analysfärdigheter i exploatering och fastighetsutveckling. Kursen fokuserar på att lära ut och applicera de olika delmomenten i exploatering och fastighetsutveckling samt hur dessa samverkar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Den byggda miljön är i ständig förändring med byggnation av nya stadsdelar, omvandling av befintliga och etablering av infrastruktur. Exploatering och fastighetsutveckling är en komplicerad och bred process som kräver kunskaper inom flera områden såsom fastighetsrätt, -värdering, -ekonomi och -företagande. Dessutom måste hänsyn tas till ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet då det blir alltmer viktigt för fastighetsutvecklare att påvisa hållbarhet för att få finansiering till projekt.
I kursen studerar och analyserar studenterna exploaterings- och fastighetsutvecklingsprocessen från idé till genomförande och slutligen avyttring eller uthyrning. Undervisningen byggs upp runt de olika delarna i processen och integrerar kunskaper från juridik, planering, ekonomi, värdering samt fastighetföretagande. Kunskap som tidigare erhållits i andra kurser utvecklas och appliceras här i ett sammanhang för att öka förståelsen för och insynen i komplexiteten i samspelet mellan de olika delmomenten och aktörerna.
Kursen kommer bland annat att behandla:
Ett genomgående tema för kursen är att förstå hur delmomenten hänger samman och påverkar varandra samt hur processen kan påverkas av externa händelser och aktörer.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, samt schemalagd tid för övningar och handledning.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen (50%) Grupparbete (50%)
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Förutsatta förkunskaper: VFRN10 Detaljplan och bygglov
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Rebecka Lundgren, rebecka.lundgren@lth.lu.se