Kursplan för
Avancerad interaktionsdesign
Advanced Interaction Design
MAMN01, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2023-04-18
Allmänna uppgifter
Obligatorisk för: C3
Valfri för: D4-bg
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursen syftar till att:
- Studenten skall få fördjupade kunskaper kring avancerad
(dator)interaktion med nya former av informations- och
kommunikationsteknologi (IKT) med fokus på multimodala gränssnitt
och IoT
- Öva studenten i att prototypa nya interaktionsidéer där
användningen av IKT understöds av alternativa inmatningsmetoder,
t ex sensorer, samtidigt som man arbetar enligt en
användarcentrerad designprocess
- Utveckla studentens verktygslåda när det gäller iterativa
design-metoder, design-process och användar-medverkan och
utvärdering
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Beskriva teoretiska och praktiska möjligheter och
begränsningar av användandet av multimodala, distribuerade och
ubikvitära interaktionsformer, särskilt applicerat på den egna
designen (rapport)
- Läsa vetenskapliga artiklar som behandlar avancerad
människa-dator-interaktion och extrahera relevant teori ur
dem.
- I en rapport, skriven på engelska, visa hur man tillämpat en
användar-centrerad designprocess i en snabb utvecklingsprocess
genom att:
1: beskriva tekniken och vilka designbeslut som är gjorda
2: motivera de designbeslut som är gjorda baserat på teori och
användartester
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Tillämpa och utöka sina tidigare kunskaper i programmering
och kunna skapa en applikation som läser av sensordata, samt
tillämpa kunskaper i multimodal design för att perceptualisera
denna data.
- Tillämpa samt medvetet och strategiskt utöka tidigare
kunskaper i kognition och interaktionsdesign (designprocesser och
metoder) i ett utvecklingsprojekt med snabba iterationer
- Följa en iterativ designprocess i projektet där det är
tydligt hur prototypen utvecklas baserat på tillkommande krav och
tester och där parallell design används i implementations-stadiet
för att undersöka användbarheten av olika varianter av
interaktion
- I grupprojekt kunna skapa en fungerande (T-) prototyp av en
applikation som har den nödvändiga detaljrikedomen och helheten
för att multimodal interaktion ska kunna testas av
slutanvändare
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Överväga alternativa, multimodala former av interaktion som
ligger bortom den traditionella skärm-metaforen i
interaktionsdesign
- Tillämpa en designstrategi som tar till vara att multimodala
interaktionsformer ger användaren frihet att välja hur ett
gränssnitt ska användas / styras och hur information kan tas
emot
- Visa vikten av att involvera relevanta användargrupper i
designprocessen genom att praktiskt involvera representanter under
sitt projekt och beskriva detta i rapporten
Kursinnehåll
Kursen är till stor del byggd kring ett design- och
programmeringsprojekt som genomförs i grupper. Projektet tränar
studenternas förmåga till självständigt arbete i en
användarcentrerad designprocess med snabba design-iterationer som
har likheter med XP (eXtreme Programming). Strukturerad
handledning ges för att hjälpa till att nå projektmålen. Kursen
hålls ihop av aktiviteter som understödjer projekt-processen:
- Individuella uppgifter
- Brainstorming
- Fler-gruppshandledning
- Mellan-redovisning
- Rapport på engelska
- Avslutande mässa
Projektet kännetecknas av experimenterade med
icke-traditionella (avancerade) interaktionsformer, genom att man
utnyttjar exempelvis sensorer (t ex GPS, accelerometer och gyro)
eller tal för att ge insignaler och t ex ljud och vibrationer för
att ge återkoppling. Som plattform används en Android
smartphone, eftersom den både är programmeringsbar och
innehåller många sensorer.
Ett urval föreläsningar ger teoretisk underbyggnad kring
avancerade interaktionsformer baserade huvudsakligen på
interaktion som ligger bortom den traditionella skärm-metaforen, t
ex:
- Fördjupad designmetodik, metoder och processer
- Exempel på icke-visuell interaktion som gester,
röstinteraktion, ljud, haptik, tangible interaction
Vissa moment är obligatoriska (introduktionsföreläsning,
projekt-introduktion, brainstorming, redovisningar).
Kompensationsuppgift som i någon mån uppväger det lärandemoment
som missats krävs in i de fall en student inte kunnat
närvara.
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: För godkänd kurs krävs godkänt projektarbete, deltagande på obligatoriska moment, samt godkända individuella uppgifter.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Godkänt artikelseminarium, godkänd projektredovisning och godkänd på hälften av inlämningsuppgifterna i hemtentamen i MAMN25.
Minst 100 hp på civilingenjörsprogrammet avklarade till och med läsperiod 1
- EDAA01 Programmeringsteknik - fördjupningskurs
- EXTA65 Kognition eller MAMA20 Kognition och interaktionsdesign eller TEK210 Kognition
- MAMA15 Interaktionsdesign, grundkurs eller MAMF60 Interaktionsdesign, processkurs eller MAMN25 Interaktionsdesign
Begränsat antal platser: 60
Urvalskriterier: Platsgaranti för studenter på InfoCom som har kursen i sitt obligatorium och som har anmält sig i tid. Urval för resterande platser: Antal poäng som har uppnåtts eller tillgodoräknats på programmet i LADOK till och med läsperiod 1. Förtur ges till studenter vars program har kursen listad i läro- och timplanen.
Kurslitteratur
- Utdelat material. Allt material är tillgängligt på kursens hemsida.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Kirsten Rassmus Gröhn, universitetslektor, tekn dr, kirre@certec.lth.se
Examinator: Charlotte Magnusson, charlotte.magnusson@certec.lth.se
Lärare: Günter Alce, gunter.alce@design.lth.se
Kursadministratör: Lena Leveen, lena.leveen@certec.lth.se
Hemsida: http://www.eat.lth.se/kurser/interaktionsdesign/avancerad_interaktionsdesign_mamn01/
Övrig information: Obligatoriska moment: introduktionsföreläsning, projektpresentationer och gemensamma projektaktiviteter.