Kursplan för

Ekonomiskt och finansiellt beslutsfattande
Economic and Financial Decision-making

EXTN80, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)

Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning I
Beslutsdatum: 2023-04-14

Allmänna uppgifter

Valfri för: I5, Pi4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska

Syfte

Syftet med kursen är att skapa en djupare förståelse för ekonomisk teori och tillämpningen av vetenskapliga analysmetoder. Målet är att ge färdigheter i att hantera empiriskt material på ett självständigt och kritiskt sätt. De mer specifika målen med kursen är att öka studentens förståelse för situationer där individer, företag och organisationer verkar i miljöer som kännetecknas av risk, osäkerhet och imperfekt information.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Studenterna ska ha kunskap och förståelse för:

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Studenterna skall ha förmågan att:

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Studenterna skall ha förmågan att tolka empiriska resultat utifrån både de klassiska teorierna för beslutsfattande och de psykologiskt grundade alternativa teorier som framförts i beteendeekonomi, samt förmågan att applicera dessa teorier för att utforma interventioner för att förbättra beteendeutfall.

Kursinnehåll

Förståelsen för hur individer fattar beslut utgör en fundamental byggsten vid analysen av ekonomiska förhållanden och skeenden. Målet med kursen är att introducera studenterna till studiet av ekonomiskt och finansiellt beslutsfattande. Detta görs i två steg. Först går kursen igenom de klassiska modellerna för beslutsfattande under risk och osäkerhet samt den empiriska litteraturen kring dessa. Sedan diskuteras alternativa, mer psykologiskt grundade, teorier från beteendeekonomi som stämmer bättre överens med den empiriska litteraturen.

Den första delen av kursen går igenom hur rationella individer borde fatta enkla beslut och skapa uppfattningar. Denna del diskuterar också på vilket sätt människor, på ett systematiskt sätt, avviker från dessa modeller i verkligheten. En betydande del av denna diskussion fokuserar på heuristiker, eller tumregler för beslutsfattande, och de snedvridningar de ger upphov till. Vidare går kursen igenom mental bokföring samt nyare beteendeekonomiska teorier och relevant empirisk litteratur.

Den andra delen av kursen fokuserar på beslut under risk och osäkerhet. Hur bör rationella individer agera i en miljö med risk och osäkerhet? Hur agerar de i verkligheten? Och vilka alternativa modeller har beteendeekonomer utvecklat för att bättre förklara de empiriska rönen? Stora delar av denna del fokuserar på den rationella normen för förväntad nyttoteori och den alternativa, psykologiskt grundade, prospektteorin, samt några andra alternativa teorier.

Kursens sista del behandlar intertemporalt beslutsfattande och tar sin utgångspunkt i modeller baserat på exponentiell diskontering, vilka förutsätter tidskonsistent beteende. Empiriska studier pekar dock på att individer ibland beter sig på ett över tiden inkonsistent sätt, där aktiviteter med omedelbara kostnader skjuts upp och aktiviteter med omedelbara vinster överkonsumeras. Kursen kommer att gå igenom dessa empiriska studier och diskutera hur standardmodellen kan utvidgas för att ta hänsyn till denna typ av beteende.

Under kursens gång kommer den teoretiska diskussionen kring beslutsfattande att kompletteras med omfattande ekonomiska och finansiella tillämpningar med avsikt att illustrera de underliggande idéerna och öka studenternas förståelse för hur dessa kan användas vid analys av ekonomiska problem.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examinationen består av obligatoriska och frivilliga inlämningsuppgifter, obligatoriskt deltagande i seminarier och en skriftlig tentamen i kursens slutskede. Ytterligare examinationstillfälle anordnas i nära anslutning härtill. Poäng erhållna från de olika delarna av examinationen är giltiga under innevarande termin.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: NEKM61, NEKN22, TEK090

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Roel van Veldhuizen, roel.van_veldhuizen@nek.lu.se
Hemsida: http://www.nek.lu.se
Övrig information: Kursen ges av Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan och samläses med NEKN22. Tentamenstid meddelas av kursläraren.