Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning M
Beslutsdatum: 2022-04-07
Valfri för: BME4-bdr, I4, M4-pu, MD5, N4
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Kursen syftar till att ge grundläggande förståelse och kunskaper om strategier, begrepp och metodik avseende produktinnovationsprocessen och i denna ingående delprocesser, huvudsakligen produktförnyelse och produktutveckling. Primärt berörs strategiska delar av utvecklingsarbetet, dvs. produktförnyelse inkluderande upprättande av ett produktförnyelseprogram (produktplan över framtagna produktförslag). Avseende produktutvecklingsprocessen, så kommer denna att belysas i ett djupare och mera omfattande perspektiv än som var fallet inom ramen för grundläggande utveckling- och designkurser, det vill säga, Utvecklingsmetodik, Designmetodik och Medicinteknisk design. Speciellt kommer metoder för hållbar produktutveckling undervisas, etablerade metoder för produktutvecklingsprocessen kommer att kritiskt belysas mot senaste forskningsrön, samtidigt som även processens senare faser, som inte ingick i de grundläggande kurserna, kommer att belysas. Kursdeltagarna kommer att kunna kritiskt reflektera över och, om så krävs, också kunna föreslå förbättringar av existerande produktinnovationsprocessmodeller.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Utifrån en övergripande modell över den industriella
utvecklingsprocessen för framtagning av produkter,
produktinnovationsprocessen, inleds kursen direkt med att indela
kursdeltagana i grupper (team) inför det industriella
utvecklingsprojektet. Parallellt med projektarbetet introduceras
produktförnyelseprocessen (en för små och medelstora företags
specifik process som i stort motsvarar den traditionella
produktplaneringsprocessen). Inom ramen för denna process
genomgås hur företaget, utifrån en från affärsmålet och på
marknadsanalys härledd produktpolitik, tar fram en för
företagets övergripande mål lämpligt avpassad projektportfölj
av utvecklingsprojekt. I efterföljande del av kursen behandlas
produktutvecklingsprocessen med tyngdpunkt på den inledande
princip- eller, alternativt, konceptutvecklingsfasen, men också
innefattande dess övriga faser om så är aktuellt. Notera, att
genomförandet av produktutvecklingsdelen av projektet i
normalfallet blir mycket övergripande och fokuserar i första hand
på produktlösningen som sådan och inte, som i kursen
Utvecklingsmetodik, på processen. I den avslutande delen av kursen
fördjupar sig i kursdeltagarna i ett antal redovisade metoder och
verktyg (särskilt inom hållbar produktutveckling) med hjälp av
de senaste forskningsrönen inom området.
Projektet består med andra ord av två delar: produktförnyelse-
och produktutvecklingsprojekt. I den andra delen av projektet,
omfattande dels konceptutveckling men även innefattande inslag
från efterföljande faser såsom framtagning av produktarkitektur
och detaljutformning, utgör en direkt fortsättning av
utvecklingsarbetet på ett i produktförnyelsedelen framtaget
produktförslag. Projektarbetet redovisas skriftligen i form av en
för respektive grupp gemensam rapport och även muntligen av hela
gruppen vid en för alla grupper gemensam presentation inför
medverkande företag. Arbetet i projektet utförs av grupper (team)
om 4-6 teknologer per grupp.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: En obligatorisk projektuppgift, i form av ett industriellt utvecklingsprojekt, ingår i kursen, vilket utförs i grupper om 4-6 studenter per grupp. Projektarbetet bedöms i skalan TH och alla gruppmedlemmar erhåller det för respektive projektarbete uppnådda projektbetyget, vilket också blir slutbetyget.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Damien Motte, damien.motte@design.lth.se
Kursadministratör: Cilla Perlhagen, cilla.perlhagen@design.lth.se
Hemsida: http://www.product.lth.se/education/courses/