Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2022-04-04
Huvudområde: Teknik.
Obligatorisk för: F3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Utveckling av ny teknik måste ta hänsyn till hur den påverkar möjligheterna till en hållbar utveckling (miljömässigt, socialt, ekonomiskt). Kursen skall genom ett aktivt och kritiskt granskande förhållningssätt bidra till en ökad förståelse för vilka effekter införandet och användandet av ny teknik kan få på samhälle och miljö; samt hur samhälleliga krav kan påverka teknikutvecklingen.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
* Översiktligt kunna belysa väsentliga miljö- och
resursproblem i relation till såväl teknikutveckling som till
samhällets krav på en ekonomiskt och socialt hållbar
utveckling
* Kritiskt kunna belysa begreppet hållbar utveckling, både ur ett
allmänt perspektiv och i ett aktörsperspektiv, t ex
företag/organisationer.
* Kunna redogöra för hur hållbarhetsarbete kan genomföras i
företag och organisationer och i samhället i stort.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
* Kunna bidra till en kritisk diskussion kring förutsättningarna för olika hållbarhetsstrategier och de olika målkonflikter dessa kan leda till.
Kursen behandlar väsentliga områden av betydelse för hållbar
utveckling såsom energi, klimat, resurshushållning, avfall och
kemikaliehantering samt sociala och etiska aspekter av
teknikutveckling. Även samhälleliga strategier och arbete med
hållbarhetsfrågor i företag behandlas.
Några hållbarhetsrelevanta och aktuella teman väljs ut för
varje kursomgång och dessa diskuteras och problematiseras vid
diskussionsseminarier. Seminarierna utgår från texter med olika
perspektiv och studenterna förbereder individuellt skriftliga
underlag (på engelska) inför dessa diskussioner.
Ett uppsatsarbete i grupp introduceras vid kursstart och ett antal
förslag till övergripande ämnesområden presenteras. Grupperna
formulerar själva sina detaljerade frågeställningar, och arbetar
vidare i en process med några handledningstillfällen. Som
avslutning genomförs seminarier där uppsatserna presenteras och
diskuteras utifrån en förberedd opposition.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: För godkänt betyg krävs godkänd tentamen, samt godkänd uppsats enligt givna kriterier; närvaro samt aktivt deltagande vid uppsatsseminarium inklusive godkänd skriftlig opposition; närvaro samt aktivt deltagande vid diskussionsseminarier samt godkända underlag till dessa. Underlagen ska skrivas på engelska.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0122. Benämning: Tentamen samt diskussionsseminarier.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftligt prov, aktivt deltagande i diskussionsseminarier, skriftligt diskussionsunderlag på engelska. Övrig information: Tentamen schemaläggs i mitten av lp4.
Kod: 0222. Benämning: Uppsats.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Uppsats i grupper
Förutsatta förkunskaper: Minst 120 hp inom programmet.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: FMIF15, FMIF30, FMIF55
Kursansvarig: Per Svenningsson, per.svenningsson@miljo.lth.se
Kursadministratör: Petra Malmquist, petra.malmquist@miljo.lth.se
Kursansvarig: André Månberger, andre.manberger@miljo.lth.se
Hemsida: http://www.miljo.lth.se