Gäller för: Läsåret 2019/20
Beslutad av: Programledning M
Beslutsdatum: 2019-03-27
Huvudområde: Teknik.
Alternativobligatorisk för: I3
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om strategier, begrepp och metodik vid produktutveckling. Kursen skall också ge grundläggande kunskaper i konstruktionsmetodik i form av procedurer, metoder och tekniker, med fokus på deras användning i produktvecklingens konceptfas. Vidare skall kursen ge grundläggande kunskaper om att bygga ett s.k. business case (ett underlag till beslutet om konceptet går vidare till fullständig utveckling), samt om projektledning. Studenten ska också ha förvärvat förmågan av att tillämpa dessa kunskaper i ett industriellt sammanhang. Vidare ska studenten ha förvärvat insikter om betydelse av produktutveckling i ett tillverkande företag avseende dess tillväxt och framgång på marknaden samt dess plats och relevans för samhällets tillväxt och välstånd.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Utifrån en övergripande modell över den industriella
utvecklingsprocessen, genomgås översiktligt hur ett
industriföretag tar fram en för företagets övergripande mål
lämpligt avpassad portfölj av utvecklingsprojekt. I följande
delen av kursen behandlas produktutvecklingsprocessen, med
tyngdpunkten på den inledande konceptutvecklingsfasen. Den för
utvecklingsprocessen centrala konstruktionsmetodiken genomgås i
ett övergripande perspektiv, med tyngdpunkten även här lagd på
konceptutvecklingsfasen. I en föreläsning behandlas de senaste
forskningsrönen inom området produktutveckling, som t.ex. global
produktutveckling. Studenterna får härmed en första insikt i
forskning inom produktutveckling. I den sista delen ges verktyg
för att kunna bygga ett s.k. business case (ett underlag till
beslutet om konceptet går vidare till fullständig utveckling),
samt grundläggande kunskaper om projektledning, särskilt
projektplanering.
Inledningsvis föreläses teorin, varefter ett tillämpningsprojekt
med inriktning mot konceptutvecklingsfasen genomförs. Detta
utförs om möjligt i direkt samverkan med ett industriföretag.
Alternativt utnyttjas ett fiktivt företag, för att ge den
industrinära anknytningen av projektet. Projektet är i två
delar. Första delen utförs i läsperiod 3 tillsammans med
studenter i maskinteknik i grupper om 5-6 studenter. Projektarbetet
redovisas i form av en för respektive grupp gemensam rapport och
muntligen av hela gruppen vid en för alla grupper gemensam
presentation inför medverkande företag. Andra delen utförs i
läsperiod 4. Studenterna går vidare med projektet:
koncepttestning utförs och ett business case byggs och
redovisas.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: En obligatorisk projektuppgift ingår i kursen. Projektet är i två delar. Första delen utförs i läsperiod 3 (VT1) tillsammans med studenter i maskinteknik/maskinteknik med teknisk design i grupper om 5-6 studenter. Andra delen utförs i läsperiod 4 (VT2) endast av studenterna i industriell ekonomi. I projektet tillämpas den i kursen undervisade konceptutvecklingsmetodiken för att utveckla ett fullt koncept från en produktidé. Projektarbetet bedöms i skalan TH och alla gruppmedlemmar från programmet industriell ekonomi erhåller samma betyg för hela projektarbetet.
Utöver det obligatoriska projektet ingår också en individuell skriftlig tentamen. Tentamen kontrollerar på individnivå den teoretiska kunskapsbasens bredd och djup. Notera att den skriftliga tentamen genomförs under kursens gång och efter att undervisning av teoridelen avslutats. Detta för att säkerställa att studenterna besitter nödvändiga teorikunskaper för att effektivt genomföra produktutvecklingsprojektet. Tentamen betygsätts med skalan UG.
Både projektarbetet och tentamen måste vara godkända för att kursen blir godkänd. Projektbetyget blir i regeln slutbetyget. Ett högt tentamensresultat kan dock leda till ett högre slutbetyg enligt de två följande principerna: studenterna med projektbetyget 3 och ett högt tentamensresultat erhåller slutbetyget 4; studenterna med projektbetyget 4 och ett högt tentamensresultat erhåller slutbetyget 5.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0119. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 4,5. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Alla gruppmedlemmar erhåller den för respektive projektarbete uppnådda projektbetyget. Delmomentet omfattar: Se avsnittet Prestationsbedömning.
Kod: 0219. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Individuell skriftlig tentamen. Delmomentet omfattar: Tentamen kontrollerar på individnivå den teoretiska kunskapsbasens bredd och djup. Övrig information: Tentamenstid meddelas av kursledningen.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MMK110
Kursansvarig: Damien Motte, damien.motte@design.lth.se
Kursadministratör: Cilla Perlhagen, cilla.perlhagen@design.lth.se
Hemsida: http://www.product.lth.se/education/courses/